Alexander von Schlippenbach & Aki Takase (De Singer - 16.09.2016)
Foto : Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, Deutschland, 61/2009 |
Deze opmerking van Takase en de body-language van het duo lieten niet alleen een glimp zien in het privé-leven van dit "power couple of European free jazz" (de pittige Takase die het voortouw neemt en de wat krasselende von Schlippenbach die haar liefdevol laat betijen maar stiekem toch zijn zin doet), maar vatte ook perfect de muzikale avond samen. Ook op de toetsen hield Takase het eerder simpel en minimalistisch, terwijl haar eega meer de abstracte, improviserende free jazz-toer opging.
Akase trapte de avond solo af met een eigenzinnige Duke Ellington-medley en kreeg daarmee al meteen het publiek op haar hand (ze bracht overigens in 2013 het album "My Ellington" uit). Ook in de daaropvolgende eigen composities overtuigde ze moeiteloos. Ze speelde zeer extrovert, met harde aanslagen op de toetsen en vol fysische overgave. Af en toe een zucht, een kreun of zelfs een kort handgeklap. De solo-stukken van haar echtgenoot gingen zoals gezegd meer de experimentele kant uit. Ook hier veel begeleidend gemompel en iets wat zelfs af en toe op scat singing leek. Twee compleet verschillende speelstijlen dus, maar het contrast werkte wonderwel.
Het duo speelde ook een aantal quatre mains-stukken, waarbij de uitdaging voor het olijke tweetal erin bestond om hun verschillende speelstijlen coherent te laten samensmelten. Maar ook hier werkte de chemie tussen dit ietwat vreemde maar onweerstaanbare koppel, met Akase als regisseuse die haar man - aan het begin van een nieuw stuk - telkens bijna manu militari op de linkse of rechtse kant van de pianostoel neerplantte. Een fijne en memorabele muzikale avond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten