26 september 2008

Nile (Biebob - 26.09.2008)

Opener Severe Torture - gauwgenoten want afkomstig uit het nabije Nederlandse Boxtel - importeerde degelijke death metal in de Vosselaarse Biebob. Vooral de vocals van zanger Dennis Schreurs zaten snor. Dat Schreurs qua uiterlijk en maniertjes wel wat weg had van de prettig gestoorde zanger van Disavowed (zie ook dit verslagje), was lekker meegenomen.

De Zweedse metalheads van Grave draaien blijkbaar al een hele tijd mee. De bassist leek inderdaad op een vikingkrijger op leeftijd, terwijl de blonde haren van frontman Ola Lindgren vettiger waren dan een overjaarse bitterbal. Maar dat nam niet weg dat er een leuk old school-sfeertje rond dit optreden hing.

Dit alles was klein bier vergeleken bij de hoofdact van de avond : het onvergelijkbare Nile. Op Graspop al één van de smaakmakers, maar in een kleine concertzaal kwamen de complexe structuren van de songs veel beter tot hun recht. Naadloze overnames van zanglijnen en gitaarpartijen, voortgedreven door het indrukwekkende drumwerk van George Kollias.

Nog maar pas terug uit Spanje waande ik me opnieuw in Benidorm : oprichter en songschrijver Karl Sanders draagt opvallende vetkwabbels met zich mee, alsmede een schraal toefje blond haar. Maar het blijft wel een heerser. Grappig hoogtepunt : middenin een lang aangehouden reeks serieuze grunts vond Sanders toch de tijd om even breedsmoels te lachen. Over haardracht gesproken : ook zanger Dallas Toler-Wade blijft de illusie koesteren dat hij nog over lange metal-manen beschikt, terwijl zijn centrale kruin alsmaar nadrukkelijker kalend wordt. Ook hij blijft echter een coole kerel, vooral wanneer hij de songs aankondigt met zijn typerende "would you like to hear it ?".

Over de samenstelling van de setlist ga ik me niet uitwijden. Natuurlijk waren er veel nummers uit het laatste album Ithypallic (zoals de imposante opener 'What may be safely written'). Als ik me niet vergis kwam ook het nummer met één van de langste songtitels die ik ken, aan bod : 'Papyrus containing the spell to preserve its possessor against attacks from he who is in the water'. Maar ik kan verwarren met 'Chapter of obeisance before giving breath to the inert one in the presence of the cresent shaped horns' uit Annihilation of the wicked. Er was alleszins één titelaankondiging door Toler-Wade die indrukwekkend lang was ...

Veel nummers uit Annihilation of the wicked trouwens, maar ook oudere platen werden niet vergeten (bijvoorbeeld Unas slayer of the Gods uit In their darkened shrines of nog de titeltrack uit Black seeds of vengeance). Ook uit de debuutplaat Amongst The Catacombs Of Nephren-Ka werd een song geplukt, maar ik ben niet meer zeker of dat Ramses bringer of war was. Wat er ook van weze : Nile delivered the goods. Voor zover mijn beperkte kennis van het genre reikt, moet Nile zowat de meest interessante death metal-exponent zijn.

Geen opmerkingen: