La Haine
Mathieu Kassovitz schreef en regisseerde deze profetische prent in 1995.
Wanneer een jonge allochtoon zwaar gewond wordt na een arrestatie door de politie, barst de bom in een Parijse voorstad. Sounds familiar ? Tijdens de openingscredits zien we beelden van de nachtelijke rellen.
De film begint the morning after. We volgen drie kansarme jongeren in de banlieu gedurende 24 uur na de rellen (de arabier Saïd, de jood Vinz en de zwarte Hubert). Hubert tracht zich via de bokssport naar een beter leven te knokken, maar het is vechten tegen de bierkaai. De jonge Saïd kijkt op naar zijn oudere broer, die 'baas' is in de wijk. Vinz tatert zich steeds in de moeilijkheden en heeft de missie op zich genomen om de gewonde allochtoon te wreken. Wanneer Vinz een revolver vindt die de politie is kwijtgeraakt tijdens de rellen, stijgt de spanning. En wanneer het nieuws de ronde doet dat de jonge allochtoon gestorven is aan zijn verwondingen, is een gewelddadige climax onvermijdelijk.
In het licht van de rellen die in november 2005 de buitenwijken van diverse franse steden teisterden, komt deze film haast visionair over. Gefilmd in groezelig zwart/wit, doet La Haine ons goed de uitzichtloosheid van het bestaan in een grijze voorstad aanvoelen. Het enige wat Kassovitz echter kan aangewreven worden, is dat hij met iets teveel passie de kant kiest van de kansarme jongeren. Hoe uitzichtloos hun situatie ook moge zijn, hun gedrag en hun daden zijn niet goed te praten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten