25 november 2006

Fallen angels

Regie : Wong Kar-Wai (1995)

Hongkong, de jachtige stad die nooit slaapt. Een professionele huurmoordenaar laat de praktische kant van zijn job (wie ? waar ? wanneer ?) afhandelen door zijn vrouwelijke partner die hij nauwelijks ziet en met wie hij enkel contact heeft via fax. Hij heeft echter genoeg van zijn gevaarlijke leven en laat zich overhalen om nog één laatste hit uit te voeren. In zijn nachtelijke omzwervingen komt hij Blondie tegen, een geflipte meid op zoek naar affectie.

Zijn zakenpartner is geobsedeerd door haar mannelijke collega, doorzoekt diens afval en masturbeert zich nacht na nacht huilend in slaap.

En dan is er nog de bizarre Zhiwu die - na het eten van een vervallen blikje ananas - besloot om nooit meer te praten en die samenwoont met zijn al even zwijgzame vader. De wijze waarop hij aan de kost komt, is al even bizar : hij breekt 's nachts binnen in verschillende winkels die hij dan openhoudt voor nachtelijke klanten aan wie hij met fysieke overtuigingskracht zijn diverse waren verkoopt.

Voor liefhebbers van oost-aziatische artcinema klinkt de naam Wong Kar-Wai als een klok. Met het tweeluik In the mood for love en 2046 heeft hij essentiële cinema afgeleverd en ook Happy together en Chungking Express zijn parels.

Met Fallen angels slaat Kar-Wai de bal echter gedeeltelijk mis. Zijn filmstijl is ook in deze prent fabuleus (de emotionele afstandelijkheid van de diverse personages wordt mooi in kaart gebracht : het harde TL-licht, de koele metrogangen, de motorritjes door tunnels), maar de nadruk ligt al te zeer op het visuele aspect als stijloefening. Door het gebrek aan coherente inhoud komt deze visuele flair dan ook eerder een tikje pretentieus over. Veel regisseurs zouden kwijlen bij de gedachte om hun naam op de credits van deze film te zien, maar bij Kar-Wai leg je als filmbuff de lat nu eenmaal enorm hoog. Kar-Wai is volgens Quentin Tarantino nu éénmaal 'the coolest filmmaker on the planet'. Voor de fans is Fallen angels uiteraard een must, maar het is zeker geen essentiële introductie tot het werk van Wong Kar-Wai.

Geen opmerkingen: