13 januari 2009

White Circle Crime Club (Beursschouwburg Brussel - 10.01.2009)

Een gratis optreden meepikken in het café van de Brusselse Beursschouwburg ? Gaarne, zeker als het een gig van White Circle Crime Club betreft. Weinig verrassingen in hun setlist, die voor een groot gedeelte geplukt werd uit het laatste album Pictures of stares. Ik betrap er me bij een WCCC-optreden steeds op dat ik de lat zeer hoog leg, dat ik een klein beetje zenuwachtig ben bij aanvang van het concert, dat ik telkens weer verwacht van mijn sokken geblazen te zullen worden. Dat laatste was vanavond niet het geval. Daarvoor stond het volume niet luid genoeg (een factor die willens nillens toch meespeelt bij de wijze waarop je een concert ervaart) en tevens leek één en ander iets routineuzer over te komen dan ik van dit kwartet gewend ben. Of had dat te maken met de lange tafels die opgesteld stonden op de plaats waar normaliter het publiek staat te kijken ?

Wat er ook van weze, echt tegenvallen doet WCCC sowieso nooit. Er viel dus toch te genieten, vooral van de langere, instrumentale stukken. De geest van goeie ouwe krautrock was nooit ver weg, en ik mag dan ook stiekem hopen dat deze trend een vervolg mag vinden op het nieuwe album dat in de loop van dit jaar het daglicht zou zien. Ik kon uit de mond van een onpartijdige getuige, die WCCC voor het eerst live zag, optekenen dat hem vooral de zeer hechte sound en het intense samenspel opvielen. Hier zie je een korte maar leuke impressie van het concert (in casu het fantastische Mapless).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb al veel WCCC-concerten gezien en ik had de indruk dat enkel de zaal zelf minder geschikt was. Het concert (én het publiek)was dik ok. Het feit dat het geluid niet harder stond vond ik enkel een voordeel.
Klasse heeft geen extra volume nodig. Of niet?

Peter Prong zei

Ik heb ook al veel WCCC-concerten gezien, maar natuurlijk nog niet zoveel als jij, Jos ! Versta me niet verkeerd : 't was nog altijd dik in orde (en veel beter dan menig andere band), maar de zaal was idd minder geschikt. Of misschien ben ik gewoonweg te dicht bij den toog blijven plakken... Het zal me alleszins niet beletten om ook in de toekomst naar WCCC-concerten te blijven gaan !