Beyond the rocks
Regie : Sam Wood (1922)
De jonge Theodora huwt met Josiah Brown, een oudere miljonair, om haar vader en zusters van armoede te behoeden. Tijdens haar huwelijksreis in de Franse Alpen wordt haar leven - na een val in de bergen - gered door de jonge Britse vrijgezel Lord Bracondale. Het onvermijdelijke gebeurt : de twee jongelingen worden verliefd op elkaar. Maar Theodora besluit om haar huwelijksgelofte niet te verbreken en haar man trouw te blijven. Door de bemoeienissen van een jaloerse aanbidster van Brancondale krijgt Josiah de ware toedracht te horen : hoe zijn huwelijk met de jonge Theodora louter een verstandshuwelijk is en hoe zijn vrouw besloten heeft hem trouw te blijven, niettegenstaande ze ongelukkig is en de ware liefde gevonden heeft in Bracondale. Josiah besluit om zich op te offeren voor het geluk van zijn vrouw en vertrekt op een gevaarlijke expeditie naar Afrika. Theodora en Bracondale reizen Josiah achterna, maar het is te laat : Josiah komt om in een gevecht met een bende woestijnrovers. Niets staat nu nog het geluk van Theodora en Bracondale in de weg ...
Je merkt het al aan de samenvatting van de plot : Beyond the rocks is een mierzoete tearjerker uit de periode van de stomme film. Ondanks dit ietwat flauwe verhaaltje is de film toch meer dan de moeite waard o.w.v. een aantal redenen.
Ten eerste omdat de film geregisseerd werd door Sam Wood. Wood verdiende zijn sporen in de periode van de stomme film en draaide toen een hele rits films. Beyond the rocks is een van zijn vroegere films en het moet indertijd een hele eer geweest zijn om als jonge regisseur door Paramount uitgekozen te worden om met de grote sterren Rudolph Valentino en Gloria Swanson te werken. Maar Wood zal wel altijd bekend blijven o.w.v. de twee kassuccessen die hij met de onnavolgbare Marx Brothers draaide (A night at the opera uit 1935, en A day at the races uit 1937).
Ten tweede omdat deze film de enige film is waarin Gloria Swanson en Rudolph Valentino samen acteerden. Valentino was het allereerste mannelijke sekssymbool van het witte doek, hij was de Brad Pitt van zijn tijdperk. Vooral na zijn rol in The Sheik uit 1921 was zijn populariteit bij de vrouwen - die massaal voor hem in katzwijm vielen - immens. Op 31-jarige leeftijd stierf hij in 1926 aan bloedvergiftiging. Maar liefst 80.000 mensen daagden op bij zijn begrafenis en zetten New York volledig op stelten. In de jaren '30 kwam er een merk condooms op de markt onder de naam 'Sheik' met de schaduw van Valentino op de verpakking. Als Valentino de Brad Pitt van zijn dagen was, dan was Gloria Swanson de Julia Roberts van de stomme film. Ze draaide de ene hitfilm na de andere en in de jaren '20 verdiende geen enkele actrice meer dan Swanson. Ze huwde maar liefst zeven maal en was dus gefundenes fressen voor de tabloids. Bovendien overleefde ze de overgang van stomme film naar geluidsfilm wonderwel. Zo speelde ze de hoofdrol in één van de beste films aller tijden : Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950).
Ten derde is er nog een zeer opmerkelijk feit aan deze film : gedurende maar liefst 75 jaar werd de film verloren gewaand (op 1 minuut van de film na, die in het bezit was van het Nederlandse filmmuseum). Totdat in 2000 een privéverzamelaar uit Haarlem na zijn overlijden meer dan 2000 filmdozen aan het filmmuseum achterliet. Niet zonder enige verwondering ontdekte het museum een volledige copie van Beyond the rocks, overigens in zeer slechte staat. Deze enige bestaande copie van de film ter wereld is een sepia-kleurige prent met tussentitels in oud-nederlands (met als titel : "Gouden boeien - spel van opofferende liefde in zes afdeelingen"). Henny Vrienten voorzag de film van een nieuwe soundtrack en de verloren gewaande parel kon een nieuw leven beginnen op haar première op de Filmmuseum-biënnale in Amsterdam in april 2005.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten