Lantana
Regie : Ray Lawrence (2001)
Complexe psychologische thriller uit Australië waarbij we een aantal verwrongen zielen volgen wiens levens op één of andere manier met elkaar verbonden geraken. Er is politie-inspecteur Leon die gevangen zit in een midlife-crisis en zijn vrouw bedriegt met Janie, een gescheiden vrouw die wanhopig op zoek is naar een nieuwe man. Er zijn de buren van Janie : de werkloze Steve speelt huisvader terwijl zijn vrouw Lisa zware shifts klopt als verpleegster. Er is Sonja (de vrouw van Leon) die aanvoelt dat er iets schort aan haar huwelijk en die daarom stiekem een psychologe bezoekt om haar ei kwijt te kunnen. De psychologe heeft een autobiografische bestseller geschreven over het verdriet van ouders na het verliezen van een kind (haar dochter werd enkele jaren eerder vermoord). Sedert het verlies van haar kind is het huwelijk van psychologe Valerie en haar man John kille routine geworden. Er is Patrick, een andere cliënt van de psychologe, die een relatie heeft met een getrouwde man. En dan is er nog Claudia, de collega van Leon, en eeuwige twijfelaarster als het op relaties aankomt ... Wanneer psychologe Valerie op een avond spoorloos verdwijnt en Leon de zaak moet onderzoeken, wordt de verdwijning een catalisator voor alle protagonisten ...
Degelijke film van de Australische regisseur Ray Lawrence, die slechts drie films op zijn filmografie heeft staan. Goede acteerprestaties van de cast, en vooral van Anthony LaPaglia (die momenteel het mooie weer maakt in de hitserie Without a trace). LaPaglia is van Australische afkomst maar werkt al zolang in de USA, dat hij voor Lantana met een taalcoach moest werken om zijn native accent weer naar boven te spitten.
De plot gebruikt de beproefde methode van films zoals Magnolia (Paul Thomas Anderson, 1999) : een rits personages introduceren die ogenschijnlijk weinig of niets met elkaar te maken hebben maar die door één of andere gebeurtenis allemaal met elkaar in aanraking komen. Het concept is overigens verre van nieuw want werd reeds in 1950 gebruikt door regisseur Max Ophüls in zijn briljante film 'La Ronde'. Lantana haalt niet het niveau van Magnolia of La Ronde, maar overstijgt zeker het gemiddelde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten