The narrow margin
Regie : Richard Fleischer (1952)
Politie-detective Walter Brown krijgt de opdracht om de nukkige weduwe van een gansterbaas te beschermen tijdens haar treinreis van Chicago naar Los Angeles, waar ze zal getuigen tegen de maffia. Uiteraard is de maffia hiervan op de hoogte en ze zullen verschillende pogingen ondernemen om de weduwe te doden. De mobsters weten echter niet hoe de weduwe van de gansterbaas er uitziet, en detective Brown weet niet welke passagiers al dan niet tot de maffia behoren ... Een spannend kat- en muisspel begint en er zullen onvermijdelijk slachtoffers vallen ...
The narrow margin is een zalige film noir uit de oude doos van RKO Radio Pictures, volgens sommigen zelfs dé perfecte B-film. De prent is met een zeer beperkt budget gemaakt en als je de plot onder de loep legt kun je wel enkele onwaarschijnlijkheden ontdekken, maar het tempo van de film is retestrak, de spanning zit er goed in, en regisseur Fleischer maakt perfect gebruik van licht en schaduw en van de krappe ruimte (de film speelt zich quasi volledig in een trein af). De snedige dialogen en het pittige script (beloond met een oscarnominatie) doen de rest.
Actrice Marie Windsor zet een mooie prestatie neer als de weerbarstige weduwe, en haar rol werd ook door Stanley Kubrick opgemerkt : hij castte haar onmiddellijk voor een rol in The Killing (1956). Charles McGraw - met de zeer karakteristieke kop - is de gedroomde ruige held van dienst. Zijn filmografie bestond in het begin van zijn carrière hoofdzakelijk uit gangsterrollen, maar toch heeft hij ook rollen weten weg te kapen in klassiekers zoals Spartacus en The Birds.
Hollywood maakte er een middelmatige remake van (uit 1990, geregisseerd door Peter Hyams met Gene Hackman in de hoofdrol).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten