Under capricorn
Regie : Alfred Hitchcock (1949)
Australië in 1831. In het kielzog van de nieuwe gouverneur reist ook diens neef - de Ierse flierefluiter Charles Adare - naar de veelbelovende Britse kolonie. Hij komt er al snel in contact met Sam Flusky, een rijke grootgrondbezitter. Zoals zovelen in Australië is Flusky een veroordeelde crimineel die de vrijheid heeft gekregen om fortuin te maken (maar die bij de minste nieuwe overtreding opnieuw opgesloten zal worden). Adare reist met Flusky naar diens landgoed en ontmoet er diens echtgenote Henrietta, die in een vorig leven een goede vriendin was van zijn zus. Henrietta is thans echter depressief, lusteloos en verslaafd aan alcohol. Flusky nodigt Adare uit om op zijn landgoed te verblijven in de hoop daarmee Henrietta uit haar depressie te krijgen. Aanvankelijk lijkt dit plan te lukken maar gaandeweg wordt Flusky - op aansturen van zijn trouwe dienstmeid Milly - jaloers op het succes van Adare. Wanneer bij een treffen tussen Flusky en Adare deze laatste gewond raakt, ziet de plaatselijke procureur zijn kans schoon om Flusky voorgoed achter de tralies te zetten. Maar Henrietta komt met een verrassende bekentenis : de misdaad waarvoor haar man indertijd werd veroordeeld (de moord op haar broer), werd door haarzelf begaan. Alles hangt af van de getuigenis van Adare ...
Under capricorn neemt een unieke plaats in in het oeuvre van Hitchcock. Niet in het minst omdat deze film - hoewel gedraaid in volle Hollywood-piek van Hitch - weinig bekend geraakte en één van de minst populaire Hitchcock-films werd. Eén van de redenen waarom het publiek maar weinig pap lustte van deze film, was de stormachtige (en buitenechtelijke) relatie die ten tijde van de film was uitgebroken tussen hoofdrolspeelster Ingrid Bergman en de Italiaanse regisseur Roberto Rossellini (een relatie overigens die ook de carrière van Rossellini geen goed deed). Misschien waren ook het trage tempo en de ongewone setting - Hitchcock draaide vooral suspensefilms en slechts zeer weinig historische kostuumdrama's - één van de redenen voor het mindere succes.
Toch is de reputatie van deze film - als zou het één van de 'mindere' Hitchcocks zijn - volledig onterecht. Het script zit degelijk in elkaar, hoofdrolspelers Ingrid Bergman en Joseph Cotton kwijten zich uitstekend van hun taak en de technicolor-kleuren spatten van het scherm.
Maar de grootste verdienste van de film zit 'em in de technische benadering ervan. Eén jaar na het draaien van Rope was Under capricorn de tweede film die Hitch draaide met zijn eigen filmstudio Transatlantic Pictures, die hij kort na WO II had opgericht samen met Sidney Bernstein. Rope speelde zich grotendeels af in één kamer en bestond uit aaneengeplakte long takes van telkens ongeveer 10 minuten lang. In Under capricorn wordt deze techniek verder uitgepuurd, met als centrale speeltuin voor Hitchcock de villa (genaamd Minyago Yugilla oftwel Why wheepest thou ?) van Flusky. Speciaal voor de film liet Hitchock een schaalmodel van de villa maken (inclusief een schaalmodel van de camerakraan), om hem toe te laten alle mogelijke camerabewegingen op voorhand in te studeren.
De set waarin de villa-shots werden opgenomen, werd volledig nagebouwd conform de ingestudeerde camerabewegingen. Zo moesten dikwijls muren verschoven kunnen worden om een bepaald shot mogelijk te maken. Bergman vertelde later dat - om een ingewikkelde opname in de eetkamer mogelijk te maken - de acteurs zich op een bepaald moment achterover moesten laten vallen op klaargelegde matrassen, elk een deel van de grote dineertafel met zich meenemend (met het servies erop vastgekleefd). Ondanks de grandeur van sommige camerashots valt het op hoe Hitchcock deze shots niet zozeer gebruikt om grote overzichtsshots te maken, maar wel om closeups verder uit te vergroten.
Maar de film was dus geen succes, en dat is een eufemisme. Het was zo'n financiële ramp dat de financierende banken de film in beslag namen. Pas in 1968 werd de film op TV vertoond. Het tegenvallende resultaat luidde ook het einde in voor Transatlantic Pictures. Zelfs nu nog wordt Under capricorn zelden of nooit op TV vertoond. De Franse filmcritici wisten wel beter : zij riepen Under capricorn uit tot een van Hitchcock's beste.
De film valt volledig online te bekijken :
1 opmerking:
hallo,
Ik zoek 'n Hitchcockfilm waarin 'n man z'n vrouw zodanig manipuleert dat hij haar wil laten geloven dat ze geestesziek is. Ik weet niet of dit 'n onderdeel van de film is of de rode draad...
't Is 'n povere uitleg, maar meer weet ik niet. Zou dit "Under capricorn" kunnen zijn ?
alvast bedankt
Een reactie posten