Brighton Rock
Regie : John Boulting (1947)
Het Britse vakantieoord Brighton had in het interbellum af te rekenen met verscheidene misdaadbendes. Pinkie Brown komt al op zeer jonge leeftijd aan het hoofd te staan van zo'n bende nadat zijn voorganger om het leven kwam door een tip van journalist Fred Hale. Wanneer Hale in verdachte omstandigheden om het leven komt, besluit varieté-artieste Ida Arnold om de zaak grondiger uit te spitten. Ida was één van de laatste mensen om Hale nog levend te zien. Door een nalatigheid kan Rose, een jong dienstertje, een zeer bezwaarlijke getuige vormen voor Pinkie. Omdat een vrouw nooit tegen haar echtgenoot mag getuigen, windt Pinkie het naïeve meisje om zijn vinger en huwt met haar. Maar de jonge Pinkie heeft zijn bende niet meer in de hand en komt in een spiraal van geweld terecht ...
Gebaseerd op een roman van Graham Greene (die trouwens ook meeschreef aan het script), is deze film een prachtig staaltje suspense-cinema. Uitstekende shotkeuzes en editing, een goed script dat op geen enkel moment de vaart verliest en bovendien uitmuntende vertolkingen. Een jonge Richard Attenborough zet met het Pinkie-personage één van de meest kille en gevoelloze killers neer die ik ooit op het witte doek zag. Om het Amerikaanse cinemapubliek al een beetje te waarschuwen voor de grimmige sfeer van deze Britse thriller, werd hij in de US uitgebracht onder de titel "Young Scarface".
Een opvallend detail : in één van de scènes neemt Pinkie onder druk van zijn liefje een grammofoonplaat op met zijn eigen stem. In afwezigheid van Rose spreekt hij in : "You said you wanted to know how I feel; well, here it is: What you want me to say is 'I love you'. The truth is I hate you, you little slut..." In het boek (en oorspronkelijke script) van Greene beluistert Rose op het einde van de film deze plaat, nog steeds in de overtuiging dat Pinkie van haar hield. Maar de studio wou een happy end en behield de scène met een kleine wijziging : de plaat blijft hangen na het stukje I love you, dat eindeloos herhaald wordt waarbij de camera inzoemt op een crucifix. Een vernuftige ingreep waardoor de eindtoon drastisch wordt veranderd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten