Holiday
Regie : George Cukor (1938)
John Case is een vrolijke vrijbuiter die valt voor de charmes van de mooie maar koude Julia, erfgename van de stinkend rijke industrieel Edward Seton. Het koppel besluit om halsoverkop te trouwen en Case maakt kennis met de rest van de familie Seton : broer Ned is een cynische dronkaard en vader Edward is een knorrige man die een rijke carrière boven alles plaatst. Maar het is vooral de vrijgevochten zus Linda met wie Case goed overweg kan. Case is een dromer die eraan denkt om enkele jaren rond te reizen om op zoek te gaan naar zichzelf en naar de zin van het leven. Dit is niet naar de zin van Julia, die liever heeft dat Case een kantoorjob aanneemt in de firma van haar vader. Linda daarentegen is dol op de verloofde van haar zus en op diens wilde dromen. Op het verlovingsfeest van John en Julia zal John een verscheurende keuze moeten maken ...
Hoewel de kijker al na pakweg 10 minuten in de smiezen heeft hoe de film eindigen zal (natuurlijk gaat John op de loop met Linda), is dat eigenlijk van weinig belang. In een screwball comedy draait het immers niet zozeer om de plot, als wel om de razendsnelle en messcherpe dialogen die afgevuurd worden. Zo ook in Holiday, een film die af en toe wel eens vergeten wordt als het om de screwball-klassiekers gaat (zoals Bringing up baby of His girl friday) maar die er zich zeker mee kan meten.
De interactie tussen de jongensachtige charme en branie van een bijzonder flexibele Cary Grant enerzijds en de scherpte van een verbluffende Katharine Hepburn levert regelmatig vuurwerk op. Enkele jaren later schitterde het duo - opnieuw in een regie van Cukor - in The Philadelphia story, één van de beste klassiekers uit het screwball-genre en een film die Holiday altijd een beetje heeft overschaduwd.
Regisseur Cukor heeft de touwtjes perfect in handen en serveert een perfecte mix tussen komedie en romantiek, opgediend aan een strak tempo. Luchtig maar toch afdoende gesofistikeerd zijn adjectieven die passen bij de leuke en tijdloze prent die Holiday nog altijd is. Voor een uitstekende review klik je hier.
In het volgende fragment verkondigt het John-personage zijn levensfilosofie, waarop verloofde Julia doodleuk riposteert : "There's no such thrill in the world as making money!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten