01 september 2008

Madeinusa

Regisseur/scenario : Claudia Llosa (2006)

Een jonge geoloog op doorreis komt terecht in een klein dorpje in het Andesgebergte van Peru, net op het ogenblik dat daar een curieus katholiek feest aan de gang is. De inwoners vieren er de dood en verrijzenis van Jezus Christus. Eerst wordt een jong meisje verkozen om de rol van de Heilige Maagd Maria te vertolken in de processie. De eer valt te beurt aan Madeinusa, de mooie dochter van de plaatselijke burgemeester. Maar dan neemt de religieuze folklore een wrange wending : de bewoners zijn ervan overtuigd dat tussen de dood van Jezus op Goede Vrijdag en zijn herrijzenis op Paasochtend alles geoorloofd is. Dan is God immers dood en ziet hij geen zonden. De bewoners zetten het op een zuipen zonder weerga en doen zonder verpinken aan partnerruil. Het is blijkbaar tevens de gewoonte dat het meisje dat de rol van Maria vertolkt, door haar eigen vader ontmaagd wordt. De geoloog tracht de jonge Madeinusa te verlossen van dit bizarre ritueel, maar botst op een muur van vastgeroeste tradities ...

Regisseuse Llosa haalde het idee voor haar script blijkbaar uit een droom en serveert haar bizarre gegeven in een magisch-realistische setting. Door de zeer authentieke fotografie, het gebrek aan ironie in het script en het gebruik van amateuracteurs krijgt het gegeven een zeer realistische toon. Het is deze semi-documentaire aanpak die ervoor zorgt dat je je als kijker zeer ongemakkelijk voelt. Een diep-katholiek dorp waarin incestueuze ontmaagding/verkrachting een gangbare praktijk is tijdens de Paasdagen : het is op zijn minst gezegd confronterend te noemen.

Dat de geoloog de naam Salvador ('redder') draagt en dat het bergdorpje de naam Manayacuna meekreeg (letterlijk vertaald : 'de plaats die niemand kan betreden'), zijn maar enkele van de vele symbolische elementen. Sommige kijkers durven nogal eens vergeten dat het hele verhaal fictief is, en doen de film dan ook af als een walgelijk onding. Madeinusa is zeker geen feelgood-voer voor VijfTV, maar een intrigerende prent met een - voor Latijns-Amerikaanse cinema onverwacht - wrange invalshoek.

Geen opmerkingen: