Snelfilm
Mijn oprechte excuses aan de makers van de hiernavermelde films, aangezien de weinige regels die ik eraan besteed véél te summier zijn. Tijdgebrek noopt mij echter tot deze draconische maatregel ! In louter alfabetische volgorde :
BLIND FLIGHT (Regie : John Furse - 2003)
De Ierse leraar Brian Keenan en de Britse journalist John McCarthy worden tijdens de burgeroorlog in Libanon ontvoerd en als Westerse gijzelaars meer dan vier jaar vastgehouden. De film is gebaseerd op de autobiografie die Keenan over deze ervaring schreef en laat zich eerder bekijken als een psychologisch drama over de intense vriendschap tussen twee mannen dan als een politieke thriller. Indrukwekkende acteerprestaties van Ian Hart en Linus Roache als respectievelijk Keenan en McCarthy. De echte Keenan schreef ook mee aan de scriptbewerking. Licht, geluid en decors dragen bij tot een zeer beklemmende sfeerschepping.
CRASH (Regie/script : Paul Haggis - 2004)
Met drie oscars bekroonde kaleidoscopische film rond het centrale thema van racisme. Een gefrustreerde flik vernedert een succesvolle zwarte regisseur. Een Iraanse zakenman komt in conflict met een Mexicaanse slotenmaker. De blanke procureur wordt slachtoffer van zwarte carjackers. Het geweten van een zwarte detective wordt op de proef gesteld wanneer hij geconfronteerd wordt met het misdadige verleden van zijn broer ... Hoewel deze prent meerdere sterke momenten kent (het eindeloze geëmmer van een zwart boefje over racial issues als hoogtepunt), bleef ik toch onbevredigd achter. De lovenswaardige boodschap tegen racisme verzandt in een voorspelbaar kruispunt van de diverse subplots.
GREETINGS (Regie/script : Brian De Palma - 1968)
Zeer cynische en fragmentarische offbeat-film van een jonge De Palma, waarin Robert De Niro zijn debuut maakt. Ten tijde van de Vietnam-oorlog bedenken drie vrienden allerlei plannen om de legerdienst te ontlopen. De verlegen Paul houdt zich bezig met computer-dating, Jon Rubin tracht meisjes in voyeuristische filmpjes vast te leggen en Lloyd is gefascineerd door complottheorieën over de aanslag op JFK. De film kent enkele grappige momenten maar komt gedateerd over. Best te bekijken als een cynisch en psychedelisch product van zijn tijd. De allereerste film die in de USA een X-rating kreeg. Kreeg een vervolg met Hi, Mom ! (1970), ook geregisseerd door De Palma en opnieuw met De Niro in de rol van Jon Rubin.
I LOVE YOU, ALICE B. TOKLAS ! (Regie : Hy Averback - 1968)
De wat stoffige advocaat Harold verlooft zich met de al even saaie Joyce, maar maakt korte tijd later kennis met Nancy, het naïeve en vrijgeestige liefje van zijn hippie-broer. Na het pardoes oppeuzelen van een space-cake besluit Harold om ook zelf een maatschappij-dropout te worden. Hij blaast zijn huwelijk met Joyce af, hokt samen met Nancy in een auto, meet zich het uiterlijk van een hippie aan en tovert zijn appartement om tot een love-in-nest. Maar ook de hippie-levensstijl heeft zo zijn schaduwkanten ... Een nogal matige komedie die soms té hip wil zijn maar die gelukkig nog op een uitstekende Peter Sellers kan rekenen om de meubelen te redden.
MILOU EN MAI (Regie : Louis Malle - 1990)
De matriarch van een groot landgoed overlijdt in mei '68. Haar zoon Milou heeft heel zijn leven op het landgoed gewoond. Verscheidene familieleden stromen toe voor de begrafenis. De erfenis doet de gemoederen al snel hoog oplopen. Omdat de opstand van mei '68 tot stakingen heeft geleid, is het voorlopig onmogelijk om de moeder te begraven. De familie ziet zich verplicht om langer dan gepland te blijven en gaandeweg ontstaat er een gemoedelijke sfeer. Maar paniek slaat toe omdat men in het ongewisse is over het succes van de studentenopstand ... Louis Malle toont opnieuw zijn meesterschap. Perfecte acteurs in een film met een perfect tempo. Zalige voorstudie voor de laatste film van Malle (de prachtige Tsjechov-verfilming Vanya on 42nd Street uit 1994).
ONE HOUR PHOTO (Regie/script : Mark Romanek - 2002)
De eenzame Seymour Parrish werkt al vele jaren als bediende in de fotoboetiek van een warenhuis. Zijn beste klant is het schijnbaar perfecte gezin Yorkin. Parrish ontwikkeld gaandeweg een ongezonde obsessie voor het gezin. Wanneer hij verneemt dat de vader van het Yorkin-gezin een scheve schaats rijdt en hij door omstandigheden zijn werk verliest, slaan de stoppen door bij Parrish. Hij wordt een man met een missie ... Verrassend goede psychologische chiller van Romanek, die zijn sporen vooral verdiend heeft met videowerk voor Sonic Youth, Madonna, Morrissey, David Bowie, R.E.M. en de Red Hot Chili Peppers. Zoals altijd is Robin Williams op zijn best wanneer hij ingetogen en sober acteert.
RED EYE (Regie : Wes Craven - 2005)
Lisa, een jonge hotelmanager, wordt tijdens een routinevlucht bedreigd door haar mede-passagier. Hij beweert dat haar vader vermoord zal worden indien zij niet meewerkt aan een plan om een belangrijke politicus van de kamer te doen veranderen in haar hotel, dit om een politieke aanslag mogelijk te maken. Lisa zit willens nillens gevangen in een gevaarlijk spel en haar tegenpartij blijkt een gevaarlijke psychopaat te zijn ... Een redelijke low budget-thriller zonder meer, die zichzelf gelukkig niet al te serieus neemt. Craven houdt er goed de vaart in en vooral Cillian Murhpy steelt de show als slechterik van dienst (zie ook zijn rollen als Scarecrow in Batman Begins en The Dark Knight). Leuke film voor een duffe zondagmiddag.
SOPHIE SCHOLL, DIE LETZTEN TAGE (Regie : Marc Rothemund - 2005)
Het waargebeurde verhaal van de laatste dagen van de Witte Roos-beweging, enkele studenten die in 1943 in München de bevolking trachtten op te zetten tegen de nazi's. Eén van hen was Sophie Scholl, die in een schijnproces ter dood werd veroordeeld en korte tijd later werd geëxecuteerd. Wegens haar stoutmoedig verweer en rotsvast geloof in vrijheid en gelijkheid, wordt ze thans als een martelaar beschouwd. Een schitterende verfilming, die terecht met een oscarnominatie werd bekroond. De sobere, semi-documentaire aanpak verhoogt de emotionele impact. Geweldige acteerprestatie van de charismatische Julia Jentsch. Absolute aanrader !
THE IMPORTANCE OF BEING EARNEST (Regie : Anthony Asquith - 1952)
De ultieme verfilming van één van de bekendste toneelstukken van Oscar Wilde. Dit zeer verfijnde stuk van Wilde rond naamsverwarring en dubieuze moraal, werkte perfect op drie niveaus : het oppervlakkige niveau van een vlotte komedie, het onderliggende niveau van kritiek op de hypocrisie van de Victoriaanse moraal én het niveau van het ingenieuze taalgebruik van Wilde (het woord "Earnest" was een oud slang-eufemisme voor homoseksueel). Net iets voor de nichterige Wilde om een heel stuk te laten draaien rond het woord "Earnest". De verfilming is zeer tekstgetrouw (ik zag de film met de tekst in mijn hand : een aanrader). Een terechte keuze, want het spelplezier spat in volle glorie van het scherm. Heerlijk !
THEY WON'T BELIEVE ME (Regie : Irving Pichel - 1947)
Larry Ballantyne staat terecht voor moord. In een lange flashback getuigt hij hoe het zover is kunnen komen. Hij is gehuwd met de rijke Greta, niet uit liefde maar puur voor het geld. Af en toe loopt hij uit het gareel. Eerst met het lieve meisje Janice Bell, maar Greta weet hem toch te overhalen om terug te kruipen. De gladde Verna Carlson lijkt meer succes te hebben, maar opnieuw verzoent Larry zich met Greta. Het koppel gaat wonen in een afgelegen ranch, maar Verna heeft haar grip op Larry nog niet gelost. Het noodlot slaat toe : Verna komt om in een ongeluk en wordt onherkenbaar verminkt, waardoor de autoriteiten denken dat het om Greta gaat. Kort daarna komt ook Greta om het leven door een ongeluk. Larry ziet zijn kans schoon om met de erfenis aan de haal te gaan, maar wordt achterhaald door zijn weinig scrupuleuze verleden. Alle omstandigheden wijzen erop dat hij Verna en Greta bewust om het leven heeft gebracht ... Degelijke en sfeervolle film noir. Het script zit goed in elkaar en de acteurs presteren naar behoren. Eén van de eerste grote rollen voor Jane Greer, Susan Hayward (later goed voor één oscar en meerdere nominaties) is een perfecte Verna en ook Robert Young doet niet onder als de tweeslachtige Larry. Goed gedoseerde thriller uit de oude doos.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten