18 oktober 2009

Rogier van der Weyden : de passie van de meester (M Leuven)

Het gloednieuwe museum M opende op 20 september haar deuren met een prestigieuze tentoonstelling rond het werk van de Vlaamse primitief Rogier van der Weyden, één van de meest belangrijke schilders van de 15e eeuw en algemeen beschouwd als een absolute meester en pionier als het aankomt op het tonen van ingetogen passie en menselijke emoties. Voor de gelegenheid zijn er flink wat topstukken bijeengebracht, met als absoluut hoogtepunt de Triptiek van de Zeven Sacramenten, speciaal voor deze tentoonstelling gerestaureerd. Om technische redenen kon de gerenomeerde Kruisafneming niet vanuit het Prado in Madrid overgebracht worden naar Leuven, maar de fantastische videoinstallatie "Sliding time" van videokunstenaar Walter Verdin brengt ook dit topstuk tot leven. Nog tot 6 december te bewonderen. Tracht wel de drukke piekmomenten te vermijden, want het was somtijds drummen geblazen.

De aanschaf van een combi-ticket biedt enkele voordelen. In de eerste plaats kun je hiermee de permanente tentoonstellingen bezoeken, die een overzicht bieden van kunstproductie in het Leuvense. Het werk van beeldhouwer en schilder Constantin Meunier is hierbij de voornaamste trekpleister met een oeuvre dat opgevat wordt als een ode aan de arbeider. Het geeft ook de kans om te wandelen door het gerestaureerde pand Vander Kelen-Mertens, een oud herenhuis dat in het verleden reeds dienst deed als universitair college en als museum, en dat nu op ingenieuze wijze ingebed is in het indrukwekkende nieuwe complex. Architect Stéphane Beel heeft een strak gebouw neergepoot dat er toch in slaagt een coherent geheel te vormen met de aanplantingen en met het oude Vander kelenhuis. Een bezoek aan de tweede tijdelijke tentoonstelling (rond het werk van Oostendenaar Jan Vercruysse) leverde minder artistieke bevrediging op - zijn pootloze piano's, uitgefreesde speelkaartsymbolen, bizarre zelfportretten en lege kaders deden me weinig - maar maakte de rondgang in het mooie nieuwe museum compleet.

Geen opmerkingen: