08 april 2010

Snelfilm 9














ZWARTBOEK (Paul Verhoeven, 2006)
In het door nazi's bezette Nederland is een joods meisje getuige van de moord op haar ouders. In opdracht van het verzet infiltreert ze bij de bezetter, om uiteindelijk zelf als collaboratrice bestempeld te worden. Een degelijk product dat duidelijk de Verhoeven-stempel draagt. Dus uiteraard met functioneel naakt.

VISAGE (Ming-Liang Tsai, 2009)
Het oeuvre van Ming-liang is nooit voer voor het grote publiek geweest, maar met deze uiterst cryptische en symbolische prent lijkt hij zich bijna helemaal af te sluiten. Topzware cinema die zelfs voor ervaren cinefielen zware kost is. Met uiteraard Kang-sheng Lee in de hoofdrol, zoals in alle films van Ming-liang. Opvallende rol voor de ravissante Fanny Ardant die de film schraagt.

THE QUEEN (Stephen Frears, 2006)
Prinses Di komt om in een tragisch ongeval. Het Britse koningshuis weet zich t.o.v. het grote publiek moeilijk een goede houding aan te meten maar wordt bijgestaan door de recent verkozen jonge premier Tony Blair. Schitterende rol voor Helen Mirren, die er terecht een oscar voor kreeg.

THE BOURNE ULTIMATUM (Paul Greengrass, 2007)
Jason Bourne komt eindelijk de waarheid te weten over zijn eigen achtergrond. Leuke rollercoaster met enkele spectaculaire actie-scènes. Waardig slot van een goede trilogie.
















THE BOTHERSOME MAN (Jens Lien, 2006)
Surrealistische humor van hoog niveau uit Noorwegen. Vanuit het niets krijgt een gewone man in een voor hem vreemde stad alles gepresenteerd : een job, een huis, een vrouw. Maar er is iets mis in deze rare stad, waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt. Zelfs zijn té mooie minnares is niet helemaal in orde. Prachtig buitenbeentje voor de liefhebbers.

SHULTES (Bakur Bakuradze, 2008)
Rauwe exponent van hedendaagse Russische cinema. Een gerateerde atleet die na een ongeluk aan geheugenverlies lijdt, brengt zijn dagen zwijgzaam door. Ofwel in gezelschap van zijn zieke moeder. Ofwel al zakkenrollend. Dit zakkenrollen brengt hem toevallig in contact met een homevideo van één van zijn vele slachtoffers. Deze video brengt hem tot andere gedachten. Kil en afstandelijk.

SALVADOR (Manuel Huerga, 2006)
Gedreven biopic over leven en dood van de jonge anarchist Puig Antich, die onder het bewind van Franco in 1974 ter dood werd veroordeeld. Zijn executie aan de wurgpaal vond doorgang, ondanks grote internationale druk. Goede hoofdrol voor arthouse-ster Daniel Brühl.

ROGER DODGER (Dylan Kidd, 2002)
Een arrogante en cynische copywriter is rad van tong en waant zich de baas over vrouwen. Wanneer het tot een breuk komt met zijn minnares/bazin en zijn naïeve neefje op bezoek komt, gaan de twee mannen op vrouwenjacht in het nachtelijke New York. Maar deze nachtelijke tocht leert Roger dat hij toch niet alles van vrouwen kent. Leuk tussendoortje dat het van de scherpe dialogen moet hebben (zoals de geweldige openingsscène).
















PARA ENTRAR A VIVIR (Jaume Balagueró, 2006)
Een jongeman en zijn zwangere vriendin zijn op zoek naar een nieuw appartement. Een aanlokkelijke advertentie brengt hen bij een afgelegen en grimmig appartementsgebouw, waar ze ontvangen worden door een ietwat rare dame. Het begin van een ware helletocht. Gestyleerde horror-oefening uit Spanje. Maakt deel uit van de reeks 'Películas para no dormir'.

PALINDROMES (Todd Solondz, 2004)
Een gevoelig tienermeisje met een grote kinderwens laat zich bezwangeren. Haar moeder dwingt haar tot abortus. De ingreep loopt mis en het meisje kan nooit meer kinderen krijgen. Ze loopt van huis weg en belandt bij een fundamentalistisch christelijk gezin. De rol van het meisje wordt door verschillende actrices vertolkt (gaande van een mager roodharig meisje tot een obese zwarte vrouw). De scènes in het christelijk gezin zijn extreem wrang. Solondz op z'n bitterst.

NOCTURNE INDIEN (Alain Corneau, 1989)
Een trage maar fascinerende prent waarin een man een tocht doorheen India onderneemt, op zoek naar verdwenen vriend. Maar is die vriend niet hijzelf ? Een vage plot, gesprekken over theosofie, geweldige cinematografie, een uitmuntende lead-acteur (Jean-Hugues Anglade), het magische India : artcinema op z'n best.

LOST HORIZON (Frank Capra, 1937)
Een Britse topdiplomaat en enkele metgezellen belanden na een vliegtuigcrash in het Himalaya-gebergte per toeval in de magische en mythische vallei van Shangri-La. Maar is deze plaats wel het utopische paradijs dat het op het eerste zicht lijkt te zijn ? Tijdloze topprent van Capra en winnaar van 2 oscars.
















KINGDOM OF HEAVEN (Ridley Scott, 2005)
Groots opgezette spektakelfilm met sterrencast. Orlando Bloom & c° vechten een robbertje uit als kruisvaarders in het Heilige Land. Goed gemaakte blockbuster volgens de geijkte wetten van het genre, maar 's anderendaags ben je al vergeten dat je hem gezien hebt.

IN COLD BLOOD (Richard Brooks, 1967)
Truman Capote baseerde zich voor zijn roman - basis van deze film - op waargebeurde feiten. Twee jongemannen moorden een gezin uit voor een zeer schamele buit. De jacht op de twee moordenaars is open. In sober zwart/wit gefilmd en in semi-documentaire stijl, is deze prent zelfs nu nog hard en brutaal. Prachtige soundtrack van Quincy Jones.

HARPER (Jack Smight, 1966)
Paul Newman kruipt in de huid van een privé-detective à la Bogart en gaat in opdracht van een rijke dame (Lauren Bacall !) op zoek naar diens verdwenen echtgenoot. Sprankelende technicolor, goed geacteerd en een obligate té ingewikkelde plot. Een beetje vreemd dat deze degelijke prent tussen de plooien van de filmgeschiedenis gevallen is.

GRAVEHOPPING (Jan Cvitkovic, 2005)
Zwarte humor zoals ze die alleen in Oost-Europa kunnen maken. Pero is een professionele begrafenis-speecher die probeert van elke begrafenis iets speciaals te maken. Ondertussen onderneemt zijn vader de ene mislukte zelfmoordpoging na de andere en begint zijn zwakzinnige zus een relatie met een weinig snuggere garagehouder. De film krijgt een wrange wending wanneer de zus brutaal verkracht wordt en de garagehouder op wraak zint. Moeilijk te klasseren film met een aangrijpende slotscène.
















GARDEN STATE (Zach Braff, 2004)
Een getroubleerde jongeman keert na vele jaren terug thuis voor de begrafenis van zijn overleden moeder. Oude vriendschappen worden opgerakeld en de zoon vecht zich vrij van de dominantie van zijn vader, hierbij geholpen door een prettig gestoorde jongedame. Warm, bijwijlen zeer grappig en ontroerend filmdebuut van Braff, die tekende voor de hoofdrol én het script. Perfect indie-voer.

EXPELLED : NO INTELLIGENCE ALLOWED (Nathan Frankowski, 2008)
Controversiële en tendentieuze docu waarin professor Ben Stein de grenzen van academische vrijheid onderzoekt, wanneer hij ontdekt dat enkele professoren ontslagen werden na publicaties waarin het Darwinisme in twijfel wordt gesteld en Creationisme een platform krijgt. Twijfelachtig product, maar het loont de moeite om de imdb-commentaren op deze prent te lezen.

DEAR ZACHARY : A LETTER TO A SON ABOUT HIS FATHER (Kurt Kuenne, 2008)
Soms wordt fictie overtroffen door realiteit. Zo ook in deze toevallig tot stand gekomen docu waarin de regisseur besluit om een portret te maken over zijn vermoorde vriend. Maar de film krijgt een wel zeer surrealistische wending wanneer de moordenares (zijn ex) verklaart zwanger te zijn van de dode man. De juridische dwalingen en het gevecht om het hoederecht voor het kind tarten elke verbeelding.

DAS WEISSE BAND (Michael Haneke, 2009)
Gelauwerde film van topregisseur Haneke. Kort voor het uitbreken van WO I gebeuren er rare dingen in een klein dorpje in Noord-Duitsland. De plaatselijke dokter raakt zwaargewond na een mysterieuze aanslag. De zoon van de baron verdwijnt. Een gehandicapt kind wordt zwaar toegetakeld teruggevonden. Door de ogen van de dorpsonderwijzer wordt de kijker meegevoerd in een prachtig zwart/wit-gestileerde maalstroom van pistes en aanwijzingen. Om op het einde onthutst en verward achter te blijven. Nu al een klassieker.
















COUNTESS DRACULA (Peter Sasdy, 1971)
Zo heb ik mijn Hammer-films graag ! In het middeleeuwse Europa regeert een gravin op leeftijd met harde hand. Wanneer ze per toeval ontdekt dat ze haar jeugdige looks herwint door zich te baden in het bloed van jonge maagden, is het hek van de dam. Als mooie jongedame versiert ze een naïeve soldaat. Wanneer die de waarheid ontdekt, is er al veel kwaad geschied. De sexy gravin wordt vertolkt door Ingrid Pitt, geen onbekende voor Hammer-liefhebbers.

CONFIDENCES TROP INTIMES (Patrice Leconte, 2004)
Een jongedame klopt aan bij een saaie boekhouder, maar vergist zich van adres. Ze waant zich immers in het kabinet van een psycholoog en gaat over tot zeer intieme openbaringen. Te verbouwereerd om zijn nieuwe klant op haar fout te wijzen, speelt de boekhouder het spelletje een tijd mee en hij raakt gefascineerd door deze jongevrouw. Leuk kleinood van Leconte, maar zeker niet zijn beste.

CARGO 200 (Aleksey Balabanov, 2007)
Zwarter dan pekzwart en zeker niet aan te raden voor gevoelige kijkers. Ik wandelde beduusd uit de cinema na het zien van deze staalharde film. Ten tijde van de Russisch-Afghaanse oorlog in 1984 wordt in een grauwe indrustiestad de dochter van een plaatselijke partij-bons ontvoerd en verkracht door een corrupte politieagent. Niet alleen een pessimistische blik op de laatste bladzijden uit de USSR-geschiedenis, maar ook een weinig verhulde kritiek op de huidige oligarchen. Absolute aanrader ... voor wie het aandurft.

AMERICAN GANGSTER (Ridley Scott, 2007)
Harlem-gangster Frank Lucas verdient een fortuin als selfmade-drugsmokkelaar. Hij importeert rechtstreeks uit het Verre Oosten en maakt gebruik van de diensten van corrupte militairen die in Vietnam gestationeerd zijn. Maar met het einde van de Vietnamoorlog stuikt zijn imperium in elkaar, niet in het minst door de inspanningen van een idealistische flik. Meteen ook het begin van de grote schoonmaak bij de gecorrumpeerde politiemacht. Entertainende biopic met sterrencast.
















20 30 40 (Sylvia Chang, 2004)
Drie vrouwen van verschillende leeftijden (zoals in de titel) trachten te overleven in het jachtige Hong Kong maar stuiten op relationele problemen. Een jong meisje tracht het te maken als popster maar kampt met gevoelens voor een vriendin. Een airhostess vliegt heen een weer tussen verschillende relaties. Een pas gescheiden vrouw van middelbare leeftijd gooit zich op de vrijgezellen-markt. De onderlinge verbanden tussen de drie vrouwen zijn iets té anecdotaal, maar al bij al een goede praatfilm.

BLACKLIGHT BEAUTY (Jack The Zipper, 2006)
Dat hardcore porno niet altijd dezelfde mechanische saaiheid moet uitstralen en meer kan zijn dan easy money bandwerk, wordt bewezen in deze ronduit uitmuntende flick. Een geweldige soundtrack, gritty camerawerk, vernuftige belichting : topklasse. En dat de regisseur een fan is van David Lynch, is overduidelijk.

Geen opmerkingen: