31 december 2010

Snelfilm 12














12:08 EAST OF BUCHAREST (Corneliu Porumboiu, 2006)
Een drankverslaafde leraar, een bejaarde man en de maker van een lokaal tv-programma halen herinneringen op aan de val van het communisme in Roemenië. Maar hun herinneringen stemmen niet echt overeen. Kleine prent met typisch Oost-Europese humor.

A MAN CALLED HORSE (Elliot Silverstein, 1970)
Een verwaande Brit wordt gevangen genomen door een Indianenstam maar identificeert zich meer en meer met het nobele volk. Tikje gedateerde maar nog altijd leuke cultclassic.

AANRIJDING IN MOSCOU (Christophe Van Rompaey, 2008)
De liefde bloeit op tussen een truckchauffeur en een alleenstaande moeder, maar deze liefde ondergaat een hobbelig parcours. Goede vertolkingen in een warme prent.

ADAM & PAUL (Leonard Abrahamson, 2004)
Twee junks gaan op zoek naar een nieuwe shot heroïne, maar het lot is de twee boezemvrienden niet gunstig gezind. Fan-tas-tische tragikomedie met onweerstaanbare vertolkingen.

















ADAM'S APPLES (Anders Thomas Jensen, 2005)

Een neo-nazi moet bij wijze van gemeenschapsdienst een tijd doorbrengen in de kerk van een idealistische dominee. Hij komt er terecht bij bizarre gasten en ook de dominee is niet echt normaal te noemen. Bizarre mix op z'n scandinavisch, met hoog oplaaiende emoties, droge humor en bruut geweld.

ADVISE & CONSENT (Otto Preminger, 1962)
Complexe politieke intriges op het hoogste niveau, wanneer de president van de USA een nieuwe minister van buitenlandse zaken benoemt. Een commissie moet de vermeende communistische sympathieën van de man onderzoeken. Eén van de betere politieke films ooit.

AGUIRRE, DER ZORN GOTTES (Werner Herzog, 1972)
De making off van deze prent is zo mogelijk legendarischer dan de film zelf. Spaanse ontdekkingsreizigers gaan in Midden-Amerika op zoek naar goud, maar waanzin slaat toe. Klaus Kinski acteert als een bezetene.

ALL THE KING'S MEN (Robert Rossen, 1949)
Een gewone man weet zich op te werken tot een zeer invloedrijke politicus, maar gooit gaandeweg wel zijn principes overboord die hem zijn populariteit bezorgden. Uiteindelijk wordt hij een drankverslaafde machtswellusteling.

















AMARCORD (Frederico Fellini, 1973)
Niet iedereen is opgezet met de drukke filmstijl van Fellini, maar in deze semi-autobiografie flirt de meester af en toe toch weer met genialiteit.

ANYTHING ELSE (Woody Allen, 2003)
Zelfs Woody Allen schiet af en toe wel eens een losse flodder af en deze romantische komedie is hoogstens de moeite waard voor enkele oneliners van Allen zelf, die een bijrolletje speelt.

BEAUTIFUL THING (Hettie Macdonald, 1996)
Twee jongens worstelen met hun gevoelens voor elkaar. En vermits de jongens opgroeien in een sociaal flatgebouw, is deze prille relatie een bijna onoverkoombare uitdaging. Goeie festivalfilm die nichterige humor weet te omzeilen.

BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD (Sidney Lumet, 2007)
Veteraan Lumet speelt handig met de tijdlijn in deze heerlijke flick, waarin twee broers hun geldproblemen trachten op te lossen door de juwelierszaak van hun eigen ouders te overvallen. Maar de plannen vallen uiteraard volledig in duigen.

















BLUE CAR (Karen Moncrieff, 2002)
Een jong meisje met literaire talenten laat zich op sleeptouw nemen door haar mentor/leraar, maar blijft met een emotionele kater achter.

BLUE VELVET (David Lynch, 1986)
Wie kan ooit de rol van wijlen Dennis Hopper vergeten in deze Lynch-klassieker ?

BOILER ROOM (Ben Younger, 2000)
Een jonge kerel ambieert groot geldgewin door te gaan werken voor een weinig koosjere beursvennootschap maar komt in conflict met zijn geweten.

BUBBLE (Steven Soderbergh, 2005)
Absolute aanrader van Soderbergh die gebruik maakte van amateuracteurs en bestaande huiskamers en geïmproviseerde dialogen, opgehangen rond een plot die draait rond twee bevriende collega's en hun kersverse jonge vrouwelijke collega.


















CHARLIE WILSON'S WAR (Mike Nichols, 2007)
Vermakelijke biopic rond een Amerikaanse volksvertegenwoordiger die - tussen cokefeestjes door - erin slaagde om de Russische opmars in Afghanistan te stuitten door het betere foefelwerk met fondsen.

COMME UNE IMAGE (Agnès Jaoui, 2004)
Interessante praatfilm rond de moeilijke relatie tussen een mollig meisje met zangtalent en haar vader, een succesvolle auteur die met een writers block worstelt.

DAYBREAK (Björn Runge, 2003)
Een chirurg ziet op één dag tijd een belangrijke benoeming aan zijn neus voorbijgaan én ontdekt dat zijn vrouw een relatie heeft met de collega die met de nieuwe baan aan de haal gaat. In een dolle nacht worden de rekeningen vereffend.

DIE FÄLSCHER (Stefan Ruzowitzky, 2007)
Geniale topfilm over een Joodse meester-vervalser die verplicht wordt om in een concentratiekamp zijn talenten aan te wenden om vals geld voor de nazi's te drukken. Dit zorgt voor zware gewetensconflicten.


















ÊTRE ET AVOIR (Nicolas Philibert, 2002)
Hartverwarmende docu over een leraar in een dorpsschooltje. Uit het leven gegrepen en wreed schoon.

FROZEN LAND (Aku Louhimies, 2005)
Meedogenloze film-fleuve waarin een gestolen geldbiljet de katalysator is van een reeks harde gebeurtenissen. Onweerstaanbare waanzin uit Finland. Niet voor gevoelige zielen.

GILDA (Charles Vidor, 1946)
Met "But the blame on mame" zong Rita Hayword zich de legende in, als femme fatale in een plot rond een casino-uitbater met een schimmig oorlogsverleden.

GUMSHOE (Stephen Frears, 1971)
Albert Finney is een presentator van bingo-avonden die fantaseert over het bestaan als detective. Totdat een als grap bedoelde advertentie hem effectief tot detective bombardeert. Gedateerde maar degelijke debuutfilm van Frears.


















HARRY POTTER AND THE GOBLET OF FIRE (Mike Newell, 2005)
Vermakelijke aflevering uit de Potter-franchise, waarin de jonge Harry stilaan van de liefde proeft terwijl hij verwikkeld is in een gevaarlijke competitie.

HOT FUZZ (Edgar Wright, 2007)
Van de hand van het "Shaun of the dead"-team komt dit deels grappige, deels mislukte vehikel over een overijverige flik die weggepromoveerd wordt naar een rustig dorpje, maar ook daar met criminaliteit geconfronteerd wordt.

IL Y A LONGTEMPS QUE JE T'AIME (Philippe Claudel, 2008)
Aangrijpende acteursprent over een vrouw die haar leven terug tracht op te pikken nadat ze uit de gevangenis ontslagen wordt. Ze trekt in bij haar zus, maar sleept een zwart geheim mee uit haar verleden.

INDIGÈNES (Rachid Bouchareb, 2006)
Tijdens WO II namen ook veel mannen uit Algerije (toen nog een Franse kolonie) vrijwillig dienst in het geallieerde leger, maar ze werden nooit als volwaardige soldaten aanzien en werden vooral als kanonnenvlees ingezet. Harde en aangrijpende oorlogsprent.


















IRON MAN (Jon Fabreau, 2008)
Eén van de betere comic-verfilmingen met leuke special effects en voldoende tongue in cheeck om één en ander te relativeren. Goed zondagnamiddag-materiaal.

IT CAME FROM BENEATH THE SEA (Robert Gordon, 1955)
Eén van de talloze Scifi-films die in de jaren '50 draaiden rond de gevolgen van kernenergie. In dit geval bedreigt een kolossale inktvis de wateren rond San Francisco.

JADE WARRIOR (Antti-Jussi Annila, 2006)
Ronduit mislukte mix van Finse mythologie en Oosterse kungfu. Slaapverwekkende plot rond een smid en één of andere speciale doos. Te mijden.

JINDABYNE (Ray Lawrence, 2006)
Enkele Australische vrienden ondernemen een vistripje en ontdekken het lijk van een vermoorde Aboriginal-vrouw, maar besluiten om dit pas te melden na afloop van hun weekend. Dit zorgt voor veel wrevel bij de plaatselijke gemeenschap.


















JOHNNY GUITAR (Nicholas Ray, 1954)
Wraak, bedrog en jaloezie tussen twee vrouwen die elkaars bloed kunnen drinken staan centraal in deze klassieke western.

KINSEY (Bill Condon, 2004)
Degelijke biopic over bioloog Kinsey die als eerste wetenschapper het seksuele gedrag van de Amerikanen in statistieken goot, maar die daarmee veel mensen tegen zich het harnas injoeg. Goede rol van Liam Neeson.

KITCHEN STORIES (Bent Hamer, 2003)
Warme parabel over vriendschap. Het ministerie van economie stuurt inspecteurs op pad om te onderzoeken hoe vrijgezelle mannen zich in hun keuken bewegen. Er onstaat een bizarre vriendschap tussen één zo'n inspecteur en zijn onderwerp, een knorrige oude man.

KOKTEBEL (Boris Khelebnikov & Aleksei Popogrebsky, 2003)
Sobere prent op z'n Russisch over een vader en zijn zoon, steeds maar onderweg en steeds in meer ellende verzeilend.


















LA BATTAGLIA DI ALGERI (Gillo Pontecorvo, 1966)
Semi-documentaire weergave (in zwartwit) over de harde strijd die in Algiers werd gevoerd om onafhankelijkheid van het Franse moederland te bekomen.

LAST ORDERS (Fred Schepisi, 2001)
Britse topcast in een klein maar warm filmpje. Wanneer hun beste vriend overlijdt, beslissen de resterende kameraden om zijn laatste wens uit te voeren : de asse uitstrooien in de badplaats Blackpool.

LAYER CAKE (Matthew Vaughn, 2004)
Complexe plot in een drugsmilieu als vehikel voor een gestyleerde film waarin de altijd charismatische Daniel Craig het voortouw mag nemen.

LE SCAPHANDRE ET LE PAPILLON (Julian Schnabel, 2007)
De hoofdredacteur van een populair tijdschrift blijft na een beroerte totaal verlamd achter. Zijn enige manier van communiceren : knipperen met één oog. Toch slaagt hij er op die manier in om een boek te schrijven over zijn ervaringen. Aangrijpend (en waargebeurd !) verhaal.


















LES SOEURS FÂCHÉES (Alexandra Leclère, 2004)
Een naïeve schoonheidsspecialiste gaat logeren bij haar veel stijvere zus, wat voor de nodige wrevel zorgt. Matige situatiekomedie, maar Isabelle Huppert blijft een moordvrouw om naar te kijken.

LINKEROEVER (Pieter Van Hees, 2008)
Matthias Schoenaerts verleidt een jonge atlete, die terechtkomt in heidense rituelen op Linkeroever. Sfeervolle thriller met ambitie die alleen op het einde een tikje over the top gaat.

MALOS HÁBITOS (Simón Bross, 2007)
Sterke parabel over religie en eetstoornissen. Een anorexische vrouw is op het bezetene af bezig met haar eigen gewicht en dat van haar mollige dochtertje, terwijl haar zus - een non - gelooft in vasten om de wereld tegen onheil te beschermen.

MURDERBALL (Henry Alex Rubin & Dana Adam Shapiro, 2005)
Topdocu over een ploeg quadriplegie-patiënten die een soort van rolstoelrugby spelen. Zowel op het veld als naast het veld gaat het er bikkelhard aan toe, zeker wanneer de Olympische droom lonkt. Niet voor watjes !


















MYSTERIOUS SKIN (Gregg Araki, 2004)
Twee jongens werden in hun kinderjaren misbruikt door de sportcoach en gaan als jongemannen elk op hun manier om met het opgelopen trauma : de ene gelooft in ontvoeringen door aliens, de andere neemt veel risico's als prostitué. Zeer hard drama.

NORTEADO (Rigoberto Pérezcano, 2009)
Sobere maar uitstekende Mexicaanse prent over de verschillende pogingen die een jongeman onderneemt om de grens met de USA over te kunnen steken.

OUTSOURCED (John Jeffcoat, 2006)
Charmante romantische komedie over een Amerikaanse manager die de opdracht krijgt om in India een callcenter op poten te zetten en er verliefd wordt op een plaatselijke schone. Veel beter dan de gemiddelde romcom.

PAN'S LABYRINTH (Guillermo Del Toro, 2006)
In het fascistische Spanje van 1944 vlucht de stiefdochter van een wrede legercommandant in een bizarre fantasiewereld. Schitterend huzarenstukje en absolute aanrader.


















PARADISE NOW (Hany Abu-Assad, 2005)
Zelfmoordterroristen krijgen een menselijk gelaat in deze harde film over twee jongemannen die besluiten zich in te zetten voor de jihad. Maar ook extremisten zijn mensen met twijfels en gevoelens.

PRINCESS (Anders Morgenthaler, 2006)
Grotendeels animatiefilm, doorspekt met homevideo's. Een priester tracht de naam van zijn gestorven zus - ooit een gevierd pornoactrice - te zuiveren en doet dat op bloederige wijze.

QUATERMASS 2 (Val Guest, 1957)
Professor Quatermass krijgt in deze vermakelijke sequel - beter dan het origineel ! - opnieuw te maken met blubberachtige aliens. Een leuk script, goede decors en een flinke mespunt cult maakt deze flick tot goed voer voor de liefhebbers.

RAVENOUS (Antonia Bird, 1999)
Een afgelegen legereenheid in Californië krijgt ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog te maken met kannibalisme. Bizarre en bloederige prent waarin de acteurs zich opperbest lijken te amuseren.


















RESCUE DAWN (Werner Herzog, 2006)
De ontsnappingspogingen van een piloot die boven Laos wordt neergehaald in het prille begin van de Vietnamoorlog. Herzog baseerde zich op een waargebeurd verhaal en Christian Bale zet een goede rol neer als uitgemergelde piloot.

RIDE LONESOME (Budd Boetticher, 1959)
Compacte maar oerdegelijke western, waarin - zoals wel vaker - het wraakthema centraal staat. Leuke bijrollen van Lee Van Cleef en een debuterende James Coburn.

ROMANZO CRIMINALE (Michele Placido, 2005)
In de jaren '70 duikt in Rome plots een meedogenloze bende jongeren op die - los van de klassieke maffia - de drugsscène beheerst. Maar onderlinge twisten doen de kortstondige heerschappij uiteenspatten.

SHAUN OF THE DEAD (Edgar Wright, 2004)
Zie ook "Hot Fuzz". Hetzelfde type humor, maar iets beter geserveerd. Hoe houdt een simpele burger zich staande tussen een stad vol zombie's ?


















SIDEWAYS (Alexander Payne, 2004)
Midlifecrisis en wijn staan centraal in deze zeer vermakelijke praatkomedie. Een cynische vrijgezel neemt zijn vriend vlak voor diens huwelijk mee op sleeptouw door de wijnstreek in Californië. Hilarische dialogen.

SOMERSAULT (Cate Shortland, 2004)
Een jong meisje vlucht van huis weg en komt in haar omzwervingen terecht in het troosteloze stadje Jindabyne, waar ze zich in de armen gooit van de eerste de beste man die haar een beetje lief aankijkt. Coming of age-film met goede momenten maar wel te onevenwichtig.

THE DAMNED UNITED (Tom Hooper, 2009)
Heerlijke terugblik op de 44 dagen die de legendarische voetbalcoach Brian Clough als trainer van Leeds United doorbracht, na eerst carrière gemaakt te hebben bij aartsrivaal Derby County. Zeker ook de pruimen door de niet-voetbalfan.

THE DARJEELING LIMITED (Wes Anderson, 2007)
Typische Anderson-humor met vaste acteur Owen Wilson. Drie Amerikaanse broers - van elkaar vervreemd - ondernemen een spirituele treinreis doorheen India. Voor de fans van Anderson een must, voor de anderen wellicht een weinig vermakelijke prent.


















THE ENTERTAINER (Tony Richardson, 1960)
Schitterende rol van Laurence Olivier als variété-artiest op zijn retour. Kitchensink-invloeden aan de Britse kust. Voelt af en toe aan als verfilmd theater, maar de acteerprestaties zijn top.

THE GHOST AND THE DARKNESS (Stephen Hopkins, 1996)
Ouderwetse avonturenfilm zonder complexen over twee legendarische leeuwen die in 1898 de bouw van een belangrijke brug en spoorlijn lamleggen en maar liefst 130 mensen doodden. De hoofdingenieur gaat de strijd aan. Zowaar gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Michael Douglas en Val Kilmer zijn de sterren van dienst.

THE GREAT HAPPINESS SPACE (Jake Clennell, 2006)
Ontluisterende docu over een bizar fenomeen dat zich vooral in Osaka afspeelt : bemiddelde zakenvrouwen betalen mooie jongemannen voor vriendschap. Geen prostitutie dus, maar een soort tijdelijke pseudo-relatie. Only in Japan.

THE MAN FROM LARAMIE (Anthony Mann, 1955)
James Stewart haalt zich een hoop ellende op de hals in deze western door te gaan werken voor de grote concurrent van een plaatselijke veebaron. De laatste van vijf westerns waarin Stewart en Mann samenwerkten.


















THE OPPOSITE OF SEX (Don Roos, 1998)
Christina Ricci speelt een überbitch die het vriendje van haar homosexuele halfbroer verleidt en zowat iedereen rond haar vinger draait. Misschien lichtjes schokkerend voor een preuts publiek, maar in feite een matige relatie-tragikomedie.

THE PAINTED VEIL (John Curran, 2006)
Tikje te glad verfilmd avonturendrama over een bacterioloog die de uitbraak van cholera in een Chinees dorp tracht in te dijken, terwijl hij ook nog met een liefdeloos huwelijk kampt. Naomi Watts en Edward Norton vormen het mooie hoofdrolduo.

THE QUATERMASS XPERIMENT (Val Guest, 1955)
Enkele ruimtevaarders brengen na een mislukte ruimtereis ongewild een buitenaards wezen mee naar de Aarde. Professor Quatermass is verantwoordelijk voor het mislukte experiment en moet de boel opkuisen. Aardige cult die echter werd gevolgd door een veel betere sequel.

THE SEARCH (Fred Zinneman, 1948)
Onweerstaanbare tearjerker over een jongetje dat vlak na het einde van WO II in de puinen van Berlijn door een Amerikaanse GI wordt opgevangen. Samen gaan ze op zoek naar de moeder van het jongetje. Montgomery Clift is de soldaat van dienst. Een voorspelbaar maar aandoenlijk happy end.


















THEY LIVE BY NIGHT (Nicholas Ray, 1949)
Loontje komt om zijn boontje in deze film noir. Een jongeman wordt onterecht opgesloten in de gevangenis, weet samen met enkele mannen te ontsnappen en besluit om met zijn nieuwe companen één overval te plegen, zodat hij met het geld zijn naam kan zuiveren. Maar de misdaad loont niet.

TOUS LES MATINS DU MONDE (Alain Corneau, 1991)
In de 17° Eeuw leeft de ooit zeer gevierde viola da gamba-speler Sainte Colombe een teruggetrokken bestaan na de dood van zijn echtgenote. Hij voedt zijn twee dochters met harde hand op. Toch laat hij één jongeman toe als leerling. Verteld als flashback door de leerling die zelf op oudere leeftijd een vooraanstaand speler in Versailles zal worden. De jonge en oude leerling worden respectievelijk vertolkt door Guillaume en vader Gerard Depardieu.

VOLVER (Pedro Almodóvar, 2006)
Penélope Cruz schittert in deze prent waarin regisseur Almodóvar als vanouds een groep vrouwen centraal plaatst. Spiritualiteit, vergeving en wonden uit het verleden domineren de complexe plot, over een moeder die uit de dood terugkeert om haar fouten goed te maken.

WHISKY (Juan Pablo Rebella & Pablo Stoll, 2004)
De uitbater van een klein kousenfabriekje krijgt na lange tijd weer eens bezoek van zijn veel succesvollere broer. Om de schijn hoog te houden, doet hij alsof hij getrouwd met zijn trouwe dienstmeid. Zeer genietbare tragikomedie van Zuid-Amerikaanse makelij.

Geen opmerkingen: