22 januari 2011

Audiobooks 4 : "The secret history" (Donna Tartt) (18.11.2010-24.12.2010)

De Amerikaanse schrijfster Donna Tartt debuteerde in 1992 op 29-jarige leeftijd met deze lijvige roman en scoorde er meteen een grote bestseller mee. Ze begon met het schrijven van deze roman tijdens haar universitaire studies Klassieke Talen aan het Bennington-college in Vermont, waar o.a. Bret Easton Ellis haar medestudent was. Het was overigens Easton Ellis himself die haar werk aanprees bij een literaire agent. Vanaf toen liep het storm voor "The Secret History".

Het verhaal draait rond zes studenten die Grieks studeren in het exclusieve college van professor Julian Morrow. De ik-figuur (Richard Papen) is één van hen en de roman laat zich lezen als zijn lange flashback. Voorts zijn er nog de charmante tweeling Charles & Camilla, de flamboyante homo Francis, de enigmatische talenknobbel Henry en de minder intellectuele maar praatzieke profiteur Bunny.

Vier van de zes - met uitsluiting van nieuwkomer Richard en praatjesmaker Bunny -experimenteren met een bacchanaal, op zoek naar een Dionysische roes. Maar de trip loopt fout af en mondt uit in de dood van een onschuldige buitenstaander. Bunny lijkt één en ander te vermoeden en de rest van de groep besluit om hem op drastische wijze het zwijgen op te leggen. Nadien is het ieder voor zich...

Ik was zeer benieuwd naar deze roman, niet in het minst omdat klassieke filologie - key factor tijdens mijn middelbare schooltijd - de rode draad leek te zullen zijn. Als psychologische thriller stelt dit boek niet echt teleur maar ik had wel een iets grotere nadruk op de Klassieke Letteren verwacht en verhoopt. En zo verloor het boek zeker in de tweede helft - waarin na de dood van Bunny de vijf overgebleven studenten dit elk op zijn/haar eigen manier tracht te verwerken - aan spankracht. Maar de ietwat lijzige en flegmatische wijze waarop Tartt zelf haar roman inlas voor deze audio-versie, verlenen de tekst toch een soort van lichtjes maso-erotische onderstroom. Een literair meesterwerk is het zeker niet en een kleine twintig jaar na het verschijnen ervan komt de roman zelfs al gedateerd over, maar de bestseller-status is perfect te begrijpen.

1 opmerking:

Mieke Van Delm zei

Ik heb deze Donna Tartt indertijd -wellicht om dezelfde redenen :) - met veel plezier gelezen.
Luisterboeken blijf ik wel erg 'spannend' vinden. Onlangs waagde ik me aan Brouwers' Bezonken Rood en dat heb ik na één hoofdstuk opgegeven. De man is intussen zo kortademig dat het luisteren pure ellende was. Jammer. Uitgeverijen gaan er te gemakkelijk van uit dat het steeds een 'meerwaarde' is als de auteur zijn eigen werk voorleest. Een schrijver is niet noodzakelijk een aangenaam voor-lezer...