26 januari 2011

Toots Thielemans (De Singer - 21.01.2011)



De ronduit legendarische Toots Thielemans werd door aankondiger van dienst Tom Baeten volledig terecht onthaald als de grootste jazzbelg aller tijden. Het was een voorrecht om aanwezig te kunnen zijn bij deze kroon op het werk dat de mensen van A Jazz Experience de voorbije tien jaar geleverd hebben. Je maakt het niet vaak in je leven mee dat je zo'n grote mijnheer in levende lijve aan het werk kunt zien in een zaaltje dat amper 150 mensen huisvest. Niet te verwonderen dan ook dat het concert op luttele seconden uitverkocht was...

Voor de gelegenheid liet Toots zich vanavond omringen door de veelzijdige drummer en Brasschatenaar Teun Verbruggen, de IJslandse contrabassist Gulli Gudmundsson en de Nederlandse pianist Karel Boehlee, die al meermaals aan de zijde van Toots speelde. Dit kwartet speelde vanavond voor de allereerste keer in deze bezetting met elkaar en Boehlee had slechts één namiddag om zijn ritmesectie klaar te stomen voor dit concert, dat pakweg 80 minuten zou duren.

Toots wordt in april van dit jaar 89 (!) jaar oud en het is dan ook logisch dat zijn spraak een tikje trager verloopt. Maar hij is nog altijd scherp van geest en warm van hart. De vele kwinkslagen waarmee hij de setlist van commentaar voorziet, de twinkel in zijn ogen, af en toe een thumbs up richting Teun Verbruggen die zit te glimmen van trots dat hij aan de zijde van Toots mag spelen, ... : Thielemans bezig zien is een ontwapenende aangelegenheid en je kunt amper zelf een glimlach onderdrukken wanneer je deze grootmeester ziet spelen.

Want het draait natuurlijk om de muziek, waarin de typische sound van Toots centraal stond. Het kwartet ging van start met de compositie "In your own sweet way" van Dave Brubeck. Volgens Toots een ideaal nummer om het concert op gang te trekken, omdat het hem de kans geeft af en toe op adem te komen ("a place where you can get fresh air"). Vervolgens werden twee nummers uit de beroemde opera Porgy and Bess (George Gershwin, 1935) naadloos aan elkaar geregen : "I loves you, Porgy" en het (volgens Toots 'onvermijdelijke') "Summertime". Op het einde van "The days of wine and roses" van Henry Mancini kreeg Verbruggen een uitdrukkelijk bedankje van Toots. In 1975 mocht Toots een stukje inspelen op het nummer "I do it for your love" van Paul Simon, hetwelk vanavond tot een volwaardige compositie werd uitgesmeerd.

In 1972 gaf Toots een gastcollege aan de Eastman School of Music en daar ontmoette hij de pianist Phil Markovitch. Diens compositie "Snowpiece" werd door Toots omschreven als "deceptively simple". In 1990 zakte Toots af naar Rio om er met de plaatselijke musici te werken. Dat uitstapje werd vandaag belicht middels "Comesar de Novo", een ingetogen compositie van Ivan Lins en één van de hoogtepunten van de avond. Volgens Toots qua thematiek verwant met Brels "Ne me quitte pas". De Braziliaanse connectie kreeg nog een vervolg met "One Note Samba" (van Antonio Carlos Jobim), waarin "maestro" Teun Verbruggen een nadrukkelijke hoofdrol mocht spelen.

Het was niet meteen duidelijk wat de volgende compositie ging worden. "We hebben papieren bij, 't is geen pornofilm. Wij hebben papieren nodig !" Het werd uiteindelijk een compositie van Rogier Van Otterloo. Natuurlijk mocht ook het magistrale thema uit "Midnight Cowboy" (een compositie van John Barry) niet ontbreken. In het afsluitende nummer kwamen alle vier de muzikanten nog eens extra goed uit de verf en werd een uiterst gezellige avond besloten, waarin het muzikale avontuur niet werd opgezocht maar dat was ook voor niets nodig. Tijdloze muziek van een grote mijnheer.

Foto © Jos L. Knaepen

1 opmerking:

toonfrut zei

Nagenoeg dezelfde set als op Middelheim vorig jaar.
Redelijk plat concert toen, maar toch een kleine mijlpaal in mijn leven...