03 juli 2011

Snelfilm 13

"Weer niets op TV ?" Onzin ! Degene die de TV-pagina's een tikje grondiger bestudeert en die de ruimte op zijn digicorder hamstert voor het betere werk, kon de voorbije maanden gratis en voor niks leuke pareltjes meepikken. Hieronder een lijstje met films die ik aldus verteerde (naast een paar recente bioscoopfilms), en daar zat effectief heerlijk materiaal bij.

Ik ging verrassend genoeg niet over mijn lip van de romcom A lot like love, hoewel ik Ashton Kutcher feitelijk niet kan luchten. In Breakfast on Pluto zet Cillian Murphy een glansrol neer als een Ierse travestiet die in aanraking komt met het IRA. Bela Lugosi speelt lekker knullig als een pseudo-Frankenstein in een Ed Wood-klassieker (Bride of the monster). Of wat te denken van Cachorro, een Spaanse zedenkomedie waarin de gay-scene voor een keertje eens niet onder de clichés bedolven wordt. Cassandra's dream (waarin de broers Colin Farrell en Ewan MacGregor om uiteenlopende redenen hopeloos op zoek gaan naar geld) behoort tot het beste wat de laatste jaren uit de koker van Woody Allen kwam.

Een Japanner op de dool in IJsland in de vermakelijke road-movie Cold Fever. Verrukkelijke stopmotion-technieken in het sprookje Corpse Bride terwijl veteraan Jacques Tourneur in Curse of the demon een wel zéér lullig monster laat opdraven. Absolute aanrader : Dead man's shoes, een wraakfilm van Britse makelijk die je brutaal naar de strot grijpt. Of het bizarre Dear Wendy, een samenwerking tussen regisseur Vinterberg en scenarist Von Trier, waarbij enkele losers zich verenigen in een liefde voor oude vuurwapens. De docu Death of a President - rond een fictieve moordaanslag op Bush Jr. - dolt dan weer met de manipulatieve kracht van de media.

Tijdens het bekijken van het briljante Entre les murs vergeet je gewoon dat je naar fictie zit te kijken. Helemaal geen fictie is de harde docu Garapa rond honger in Brazilië, geschoten in korrelig zwart/wit. Nog een verbijsterende docu is Hafners Paradies waarin een voormalige SS-er gevolgd wordt die zijn liefde voor Hitler nog steeds niet onder stoelen of banken steekt. En Mike Leigh maakt zowaar een vrolijke film - misschien wel de eerste in zijn indrukwekkende oeuvre - met Happy-go-lucky, met een uitstekende prestatie van Sally Hawkins. Dat kan niet gezegd worden van het karikaturale acteerwerk van Christian Bale in Harsh Times. Wel waanzinnig goed : het in Hong Kong gedraaide Infernal Affairs (wat de basis vormde voor The Departed). Absolute topper !! De klassieker uit de oude doos Intruder in the dust sneed het toendertijd zeer gevoelige topic van racisme aan.

Ook farao Kufu had het moeilijk om te weerstaan aan de charmes van Joan Collins in de lekkere cinemascope-pulp van Land of the Pharaos. Nog een killer-film van Britse makelijk : London to Brighton. De Britse cinema zit de laatste jaren duidelijk in een kwalitatieve hausse. De Hollywood-productie Man on fire is een tikje over the top, maar Denzel Washington zet er wel één van zijn betere rollen in neer. Memoirs of a geisha struikelt over de historische flaters en maakt - onder het motto : Aziaten, da's één pot nat - een kapitale blunder door enkele Chinese topactrices te casten om de rollen van Japanse geisha's te vertolken. Dan liever de onderhoudende docu Metal : a headbanger's journey. Of de sobere verfilming van een zomerse lesbische affaire tussen twee meiden afkomstig uit tegengestelde sociale achtergronden (My summer of love). Het Nederlanse Nadine - waarin drie verschillende actrices één personage neerzetten - is een tikje té pretentieus van opzet.

De Murakami-bestseller Norwegian Wood in combinatie met de top-regisseur Tran Ahn Hung levert een mooie prent op maar misschien toch niet het vuurwerk dat ervan verwacht werd. Requiem daarentegen - waarin een Duits meisje in de jaren '70 bezeten lijkt van de duivel - is een aanrader pur sang. Wat ook van Rundskop gezegd kan worden, één van de beste films die de laatste jaren in Vlaanderen gemaakt werd. De echte cinefielen kunnen hun hart ophalen bij Searchers 2.0, een lowbudget-film over twee figuranten die wraak willen nemen op een scenarist. Kaskraker Slumdog Millionaire getuigt van uitstekend vakwerk. Small time crooks is niet meer dan een geinig Woody Allen-tussendoortje terwijl Steamboy dan weer een uitstekend manga-product is.

Okay, het is misschien een orgie van slechte smaak, maar toch vond ik The Devil's rejects onweerstaanbaar. Bovendien een geniale soundtrack. The exorcism of Emily Rose is de Hollywood-tegenhanger van Requiem en is degelijk zonder meer. Het Chinese The High Life is typische art-cinema voor een beperkt publiek met een nogal ondoorgrondelijk script. Een geniaal script daarentegen is dat van The Social Network. Of hoe de ontstaansgeschiedenis van Facebook zich laat bekijken als een superspannende thriller. Het nogal hoogdravende The song of lunch is een lang literair gesprek tussen twee personages aan een tafeltje in een restaurant. Een prachtig pareltje is The Station Agent : een dwerg erft een verlaten treinstation en raakt bevriend met enkele outcasts. The syrian bride toont op indringende wijze de surrealistische waanzin van de grensconflicten op de Golan-hoogvlakte. Maar de meest betoverende film van allemaal is wel het meesterwerk Uncle Boonmee who can recall his past lives. Thaise magie op pellicule, voor wie er de inspanning voor wil leveren. Doen !
















A LOT LIKE LOVE (Nigel Cole, 2005)

ARLINGTON ROAD (Mark Pellington, 1999)

BREAKFAST ON PLUTO (Neil Jordan, 2005)

BRIDE OF THE MONSTER (Edward D. Wood Jr., 1955)

















CACHORRO (Miguel Albaladejo, 2004)

CARAMEL (Nadine Labaki, 2007)

CASSANDRA'S DREAM (Woody Allen, 2007)

CLOVERFIELD (Matt Reeves, 2008)

















COLD FEVER (Fridrik Thor Fridriksson, 1995)

COLLATERAL (Michael Mann, 2004)

CORPSE BRIDE (Tim Burton, 2005)

CURSE OF THE DEMON (Jacques Tourneur, 1957)

















DEAD MAN'S SHOES (Shane Meadows, 2004)

DEAR WENDY (Thomas Vinterberg, 2005)

DEATH OF A PRESIDENT (Gabriel Range, 2006)

DER BAADER MEINHOF KOMPLEX (Uli Edel, 2008)

















ENTRE LES MURS (Laurent Cantet, 2008)

GARAPA (José Padilha, 2009)

HAFNERS PARADIES (Günter Schwaiger, 2007)

HAPPY-GO-LUCKY (Mike Leigh, 2008)

















HARRY POTTER AND THE ORDER OF THE PHOENIX (David Yates, 2007)

HARSH TIMES (David Ayer, 2005)

INFERNAL AFFAIRS (Wai-keung Lau, 2002)

INTRUDER IN THE DUST (Clarence Brown, 1949)

















KUNG FU PANDA (Mark Osborne, 2008)

LAND OF THE PHARAOHS (Howard Hawks, 1955)

LONDON TO BRIGHTON (Paul Andrew Williams, 2006)

MAN ON FIRE (Tony Scott, 2004)

















MEMOIRS OF A GEISHA (Rob Marshall, 2005)

METAL : A HEADBANGER'S JOURNEY (Sam Dunn, 2005)

MY SUMMER OF LOVE (Pawel Pawlikowski, 2004)

NADINE (Erik De Bruyn, 2007)

















NORWEGIAN WOOD (Ahn Hung Tran, 2010)

REQUIEM (Hans-Christian Schmid, 2006)

RUNDSKOP (Michael Roskam, 2011)

SEARCHERS 2.0 (Alex Cox, 2007)

















SLUMDOG MILLIONAIRE (Danny Boyle, 2008)

SMALL TIME CROOKS (Woody Allen, 2000)

STEAMBOY (Katsuhiro Ohtomo, 2004)

THE DAM BUSTERS (Michael Anderson, 1955)

















THE DEVIL'S REJECTS (Rob Zombie, 2005)

THE EXORCISM OF EMILY ROSE (Scott Derickson, 2005)

THE HIGH LIFE (Zhao Dayong, 2010)

THE SOCIAL NETWORK (David Fincher, 2010)

















THE SONG OF LUNCH (Niall MacCormick, 2010)

THE STATION AGENT (Thomas McCarthy, 2003)

THE SYRIAN BRIDE (Eran Riklis, 2004)

UNCLE BOONMEE WHO CAN RECALL HIS PAST LIVES (Apichatpong Weerasethakul, 2010)

1 opmerking:

B.R.A.M. zei

idd uncle boonmee is een magistrale film
schoon geschreven pete