28 september 2013

Malick Pathé Sow & Bao Sissoko (Kuub - 27.09.2013)

Malick Pathé Sow en Bao Sissoko hebben beiden Senegalese roots maar verblijven al enige tijd in Brussel. Vanuit de traditie van de West-Afrikaanse "griots" of "djeli's" (dichters en lofzangers die zorg dragen voor de mondelinge overlevering van traditionele volksverhalen) leverden deze twee expats in 2012 een zeer goed onthaald album af ("Aduna").

Uiteraard stond vanavond het materiaal uit dat album centraal. Pathé Sow zorgt voor de vocals en bespeelt de traditionele hoddu (ook gekend als 'xalam', een West-Afrikaanse luit) en elektrische gitaar. Sissoko is uiterst virtuoos op de kora (Afrikaanse harp). Voor de percussie werd het duo bijgestaan door Seringhe Thiam op kalebas. Een interessant instrument dat bespeeld werd door er met de vingers op te tokkelen of met de vuist er een diep maar subtiel basgeluid aan te onttrekken. Tijdens enkele nummers werden de heren vocaal bijgestaan door twee frisse jongedames die blijkbaar nog nooit een voet in Afrika gezet hebben maar toch in de traditionele taal bijstand verleenden.

Ik kijk terug op dit concert met een enorm warm gevoel. Vooral het kora-spel van Sissoko had een zeer poëtische en onthaastende kracht, hetwelk wonderwel werkte in combinatie met de vocalen van Pathé Sow. Diens hoddu klonk krakend, scherp en zeer authentiek. Op zich was de thematiek redelijk braafjes : een oproep om zorg te dragen voor de natuur, om respect te tonen voor mensen die het land bewerken, een opmerkelijke oproep aan expats om de gewoontes van het gastland te respecteren, een ode aan de Malinese grootmeester Ali Farka Touré, ... Netelige kwesties (zoals vrouwenbesnijdenis - nochtans wel een thema op "Aduna" - of religieus extremisme, dat - gelet op de islamitische insteek van het album - ook een thema had kunnen zijn) werden vanavond gemeden. Een warm en mooi uitgebalanceerd concert, met als enige minpuntje dat het misschien een tikje té salonfähig was en dat de bange blanke man in de zaal geen spiegel werd voorgehouden. Anderzijds mag dat natuurlijk geen vereiste zijn voor élk wereldmuziek-concert.