25 juli 2008

The dark knight

Regie : Christopher Nolan (2008)

Is The dark knight werkelijk de beste film aller tijden, zoals de huidige imdb-rating doet uitschijnen ? Verre van. En daar voeg ik nog bijna 'uiteraard' aan toe, omdat het overschatte rating-systeem van imdb hoogstens kan dienen als een vage graadmeter van de appreciatie van het grote publiek voor een film. Dat Citizen Kane pas op de 28ste (!!!) plaats staat met dezelfde score als Fight club (op plaats 23 !!!), zegt voldoende. En zo kan ik nog wel een hele reeks anomalieën in de top 250 aanduiden. Maar dat is nu éénmaal democratie for ya. Ook Hitler werd democratisch verkozen. Wel is het leuk om de detail van de hoge score te bekijken : het leeuwenaandeel van de stemmen werd uitgebracht door mannen, jonger dan dertig jaar, zijnde dé doelgroep van de film. En dat verklaart meteen de pervers hoge score voor deze prent.

De film is zowat dé hype van het moment, doet alle boxoffice-records sneuvelen (ongetwijfeld danken de bonzen van Warner Bros. Heath Ledger stiekem voor diens perfect getimed overlijden) en heeft ook de hoofden van enkele jonge hotheads uit mijn vriendenkring op hol gebracht, in die mate zelfs dat zij de film in enkele dagen tijd meermaals zijn gaan bekijken. Aan 8,5 € per entree-ticket : tel uit je winst ! Niet dat ik hun plezier wil vergallen, maar een beetje relativering is wel op zijn plaats. Ach, de hubris van de jeugd !

Nu ik deze review toch met een relativerende noot begonnen ben, wil ik daar meteen de (kleine) elementen aan toevoegen die me (lichtjes) hebben gestoord. Hoewel Christian Bale opnieuw een overtuigende en getormenteerde Batman neerzet, zijn de hem toegemeten dialogen regelmatig very cheesy en moet hij het stellen met een paar obligate grapjes en met een belachelijk overkomende grunt van zodra hij zijn bat-pots opzet. Hoewel regisseur Nolan doelbewust kiest voor een Batman-universum dat zeer realistisch overkomt, dat in niets lijkt op de gothic-aanpak van Tim Burton en waarin de CGI-effecten opvallend sober worden gehouden, wordt naar het einde toe toch een ridicule sonarbril-gimmick als een deus ex machina uit de hoed getoverd. En de wetten van de waarschijnlijkheid worden wel al te zeer met de voeten getreden wanneer op het einde van de film de ene spannings-miniplot bovenop de andere wordt gestapeld, waarbij de cohesie van het script regelmatig geweld wordt aangedaan.

Tot daar de onheilstijdingen, want laten we wel wezen : The dark knight is een lekker grimmige en duistere actieprent. Heath Ledger speelt de pannen van het dak als The Joker en zet één van de meest angstaanjagende villains aller tijden neer. De bankoverval waarmee de film opent - meteen een zeer indrukwekkende scène - zet The Joker neer als een terrorist pur sang, enkel geïnteresseerd in chaos, anarchie en moreel verval. Een personage zonder verleden, zonder achtergrondsduiding, pure evil : veel meer dan een cartoonpersonage, maar een booswicht met literaire en visionaire allure. Eén welbepaald shot - voor mij het beste shot uit de film - typeert The Joker zonder dialoog : hangend uit het raampje van een rijdende auto, de waanzin in de ogen, de tong bungelend uit de verwrongen mond.

Er zijn zoveel lofbetuigingen geuit over de rol van Ledger, dat het op massa-hysterie begint te lijken. Een beetje zoals na het overlijden van Koning Boudewijn, die in his own right toch ook een beetje een pervers personage vertolkte. Het is jammer dat daarbij andere uitstekende prestaties onderbelicht worden. Meer bepaald Aaron Eckhart is voor mij minstens even sterk als Ledger en zet met Harvey 'Two-face' Dent een zeer intrigerend personage neer. Een jaartje terug zag ik Eckhart in zijn feitelijke debuut In the company of men (Neil LaBute, 1997), waarin Eckhart een klootzak portretteert zoals ik die zelden eerder op het witte doek zag. Het Chad-personage uit In the company of men zou ongetwijfeld een goede kameraad kunnen zijn van The Joker. In The dark knight is Two-face echt wat hij moet zijn : een kruisvaarder voor het goede die tot waanzin gedreven wordt. Het tegenovergestelde van het gelijknamige personage dat op belachelijke wijze werd neergezet door Tommy Lee Jones in de al even belachelijke Batman forever. Enkel Arnold Schwarzenegger was zo mogelijk nog belachelijker als Mr. Freeze in het compleet ramzalige Batman & Robin.

The dark knight stijgt mijlenver uit boven de miskleunen Batman forever en Batman & Robin en is zonder enige twijfel de beste film uit de Batman-franchise. De broertjes Nolan leveren het bewijs dat een uitmuntende cartoon-verfilming niet bekomen wordt met een overdaad aan special effects (wie de trailer van Hellboy II : the golden army zag, weet perfect wat ik bedoel), maar wel door de nadruk te leggen op de donkere kantjes van de protagonisten, op goed versus kwaad. Als Batman op het einde van de film alles en iedereen bij elkaar had geveegd en en passant de heldin had binnengedaan for good measure, dan had ik een geeuw nauwelijks kunnen onderdrukken. Maar nu op het einde van de film de perfect gekozen titel duidelijk wordt en Batman een soort anti-held is die wordt opgejaagd in een samenleving die nog altijd pijnlijk kwetsbaar is voor corruptie en moreel verval, krijgt de film een gelaagdheid mee die je maar in weinig spektakelfilms te zien krijgt.

Kortom een uitstekende film die in zijn genre niet snel overtroffen zal worden en die - als de ietwat overdreven hype gaan liggen is - wellicht de tand des tijds zal kunnen doorstaan. Maar vooral niet vergeten : 't is maar een film, jongens ! Om nog een beetje meer relativering door te voeren : op de rankinglijst van Films 101 (samengesteld door filmcritici en filmmakers) staat The dark knight op plaats 1991 ...

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Heb je review met plezier gelezen, maareuh...

Jij durft een opmerking maken over een belachelijk overkomende grunt ?

Nee maar echt, gij ?! ;-)

Tony Soprano zei

"TDK is kicking my beloved Citizen Kane's ass, oh my god, this is an art school nightmare, weeeeeiiiih weeeeeeeeihhhh"

Ik ben er heilig van overtuigd dat die rating van 1991 door de jaren heen gestaag zal stijgen, aangezien andere razzle dazzle films als Indiana Jones ook zelfs in de top 50 staan. Ga er maar eens op na wat de gevestigde waarde Amerikaanse critici over TDK had te zeggen. Time will prove you wrong, my friend.

/end fanboy mode

Alle gekheid op een stokje, prachtige review Peter!

Anoniem zei

'Hubris van de jeugd', get off your f***in' high horse!! It's not a contest. It's a great movie!!! :-P

En for the record: Ik heb een UGC Unlimited pass, dus ik betaal niet telkens €8,50. :-)

... En Foster Kane heeft geen Batpod!

Peter Prong zei

Ik zou kunnen volstaan met te antwoorden : "Who so serious ?"

Haha, heerlijk toch hoe je sommigen op hun paard kunt krijgen door enkel maar te zeggen dat TDK niet de beste film aller tijden is (terwijl ik er toch zeer lovend over ben - maar dat wordt blijkbaar over het hoofd gezien).

Mijn hubris-steek heeft niks met 'high horse' of pretentie te maken, dat is de logica zelve. Het feit dat imdb-stemmers die ouder zijn dan 30 jaar de film rond de 8 à 8.5 quoteren, spreekt hieromtrent boekdelen (een quotering waar ik me overigens best bij kan aansluiten). Het is misschien moeilijk om het nu toe geven, maar over een dikke tien jaar zul je actionhero-films - hopelijk - door een heel andere bril bekijken ;) Sommige films waarvoor ik als jonge twintiger compleet uit mijn dak ging, zou ik nu zelfs niet meer gratis downloaden ...

En wat Citizen Kane betreft : dat is zeker niet mijn favoriete film aller tijden, maar haalde ik enkel aan als frappant voorbeeld van de scheefgetrokken imdb-ratings. De Films 101-rating zal inderdaad nog wel stijgen, maar de kleine Joker in mij kon er niet aan weerstaan om dit te vermelden ;)

Nog even over de imdb-rating : lees dit artikel even. Ik heb er geen contest van gemaakt, dat hebben de batman-fans me al voorgedaan !

Peter Prong zei

Woops, ik bedoelde natuurlijk why so serious ?

Over de grunt : zo'n bat-pots moet ik me ook aanschaffen. Kan ik eindelijk eens diep gaan !

Tony Soprano zei

"Het is misschien moeilijk om het nu toe geven, maar over een dikke tien jaar zul je actionhero-films - hopelijk - door een heel andere bril bekijken ;)"

BLASFEMIEEEEEEEE!

Hopelijk ben jij over tien jaar eindelijk die waanzinnige Star Trek voorliefde kwijt!

Don't fuck with Batman geeks, we're the worst kind :D

Kijk er trouwens dit filmpje maar eens op na wat de Actor's Guild over heel de zaak te zeggen heeft.

Peter Prong zei

Actor's guild ...

Tony, je bent een kl**tzak ;) !

Wat Star Trek betreft : van de 10 bioscoopfilms die daar totnogtoe van zijn uitgekomen, heb ik er nog geen enkele in de cinema gezien (laat staan 3x). 't Valt dus wel mee met mijn Trek-gekte ...

Ik ben trouwens eerlijk genoeg om toe te geven dat TDK veel beter is dan wat tot op heden Trek-gewijs in de cinema is uitgekomen. De nieuwe Trek-film die volgend jaar uitkomt, zal daar hoogstwaarschijnlijk (helaas) geen verandering in brengen.

Heerlijk toch, dit soort van olijke discussies !

Anoniem zei

Hahaha, schitterende rick roll daaro !

Anoniem zei

Haha! Trek-gekte! :-p

Bram zei

Batman's grunt was inderdaad nogal lachwekkend! Grave film trouwens, maar beste film aller tijden? Not even close wat mij betreft. Heel mooie review.